Socials:
Google Ads

5 Belangrijke instellingen in Google Merchant Center

juli 28, 2022

5 Belangrijke instellingen in Google Merchant Center

Google Merchant Center wordt natuurlijk gebruikt voor het opzetten van Shopping campagnes of performance max campagnes. Belangrijk instellingen zijn het uploaden van een productfeed. Daarnaast zijn de diagnostische gegevens belangrijk voor het optimaliseren van de products ads. Maar naast deze belangrijke setup en optimalisaties zijn er nog veel andere instellingen. Daarom hebben wij 5 belangrijke instellingen voor jouw Google Merchant Center setup en optimalisaties.

1. Gratis vermeldingen instellen

Nadat je een productfeed heb ingesteld, denk je datje al klaar ben met alle Google product ads. Maar dan vergeet je nog een belangrijke instelling, namelijk de gratis product vermelding voor Google Shopping. De gratis google Shopping producten verschijnen alleen in de tab ‘Shopping’ en dan onder de advertenties. Hieronder een voorbeeld en in het rode vaak staan de gratis product vermeldingen.

2. Productbescherming

Dit is één van de belangrijkste instellingen in Google Merchant Center. Iedereen heeft het weleens meegemaakt en krijgt de vraag, waarom zijn mijn producten niet zichtbaar in Shopping. Een van de reden wat dit kan zijn, is dat de producten niet actief zijn. Dit kan ook weer meeredere redenen hebben, maar het kan voorkomen dat er opeen heel veel producten niet meer actief zijn. Wellicht heb jij iets in de feed aangepast en ‘per ongeluk’ zijn er heel veel producten niet meer actief. Om dit te voorkomen kan je ween waarschuwing instellen in Google Merchant Center.

De productbescherming kan je instellen via “Accountinstellingen”.

3. Branding

Wat ook vaak wordt vergeten is het instellen van je branding uitingen. Door de komst van Performance max wordt deze optie wel minder belangrijk. Deze instellingen worden gebruikt voor remarkting met Shopping Ads. Hier geef je aan welke kleuren je wilt gebruiken voor de remarketing en moet je 2 logo’s uploaden. De kleuren kan je instellen met de HEX-kleurcodes of met RGB. De logo’s moet je in 2 verschillende formaten uploaden:

  • Vierkant: Minimaal 500×500 tot maximaal 2000×2000
  • Rechthoekig: Minimaal 1000×500 tot maximaal 2000×1000

De instellingen zijn te vinden via Tools -> Bedrijfsgegevens -> Branding

4. Conversie Instellingen

Een andere interessante instelling is het importeren van conversies. Deze concersies kan je direct importeren vanuit jou GA4 property. Door het importeren van transacties, kan je nu ook in Google merchant center jouw producten analyseren op basis van klikken, vertoningen en conversies. Hieruit kan je weer eventueel nieuwe Google campagnes opzetten voor een nog betere ROAS.

De Conversie instellingen zijn te vinden via Instellingen -> Conversie Instellingen

5. Prijsconcurrentievermogen

Wil jij weten of jij een goede prijs hebt? Dat is het tabblad prijsconcurrentievermogen een must! Hier kan je achterhalen of jouw prijs boven, op of onder de benchmark zit. Door deze gegevens zou je de projs van het product kunnen aanpassen, bijvoorbeeld als je veel te duur bent ,maar ook vel te goedkoop. Google geeft alleen prijzen weer als er meerdere aanbieders dezelfde ean gebruiken. Dus verkoop je alleen whitelabel producten? Dan heb je niks aan deze functionaliteit.

Bonus: Google CSS

Voor veel bedrijven is dit een no-brainer. Met het koppelen van jouw account aan een CSS partner krijg je 20% korting op de CPC en dat is snel verdiend!

Deel dit bericht