Socials:
Google Ads

5 tips om Google Shopping content te optimaliseren

november 15, 2023

5 tips om Google Shopping content te optimaliseren

Google Shopping is voor veel webshopeigenaren het belangrijkste kanaal voor inkomsten. Daarom is het ook van belang dat je goed rankt/vindbaar bent in Shopping. Om dit te verbeteren hebben wij 5 tips opgesteld om beter vindbaar te zijn in Shopping. En betere vindbaarheid zorgt dus ook voor meer omzet!

Tip 1: Google Shopping Producttitel

De titels wil je misschien niet op je site aanpassen, maar wel voor Google Shopping. De titels zijn namelijk zeer belangrijk voor je vindbaarheid, want Google kijkt eerst naar jouw titel en vervolgens naar de beschrijving. Oftewel, zit het zoekwoord ook in de titel? Dan is de kans hoger om beter vindbaar te zijn!

Om de titels niet op je site aan te passen, zijn er ook tools die je kan gebruiken. Wij maken gebruik van Producthero en daar kan je de titels aanpassen. Daar kunnen wij de titels aanpassen naar het gewenste uiting. Bij ieder product krijg je ook een aantal voorstellen van zoekwoorden die je dan mee kan nemen in de titels.

Wat verder nog van belang is, is om een goede structuur van je titels te gebruiken. Hieronder hebben wij een tabel gemaakt, waar je per productgroep de ideale titel structuur vindt. Dit is in ieder geval een goede basis om mee te starten en later ook om te testen.

Categorie Aanbevolen Structuur Voorbeeld
Kleding Merk + Geslacht + Product Type + Attributen
(Kleur, Afmetingen, Materiaal)
Ann Taylor damestrui, zwart (maat 6)
Consumptiegoederen Merk + Product Type + Attributen (Gewicht, Aantal)
winLab Mega CoQ10, 50 mg, 60 capsules
Goederen Merk + Product + Attributen (Afmetingen, Gewicht, Aantal)
Frontgate rieten terrasstoelenset, bruin, 4-delig
Electronica Merk + Attribuut + Product Type + Model #
Samsung 88” Smart LED-TV met
4K 3D gebogen scherm (UN88JS9500)
Seizoensproducten Gelegenheid + Product Type + Attributen
Moederdag opbergdoos gepersonaliseerd, zilver
Boeken Titel + Type + Formaat (Harde kaft, eBook) + Auteur
1000 Italiaanse receptenkookboeken,
Hardcover door Michele Scicolone

Tip 2: Google Shopping Afbeelding

Wat val er als eerste op, de titel of de afbeelding? Juist in vele gevallen kijk je toch eerst naar de afbeelding. Zorg er dus voor dat je een goede productieafbeelding gebruikt. Vanuit de leverancier ontvang jij waarschijnlijk alle afbeeldingen. Dat is natuurlijk prima om mee te beginnen, maat hierdoor onderscheid jij niet van de concurrenten. Heb jij de tijd en de spullen voor een eigen fotografie, dan raden wij dit altijd aan. Hierdoor kan jij het [roduct net op een andere manier op de foto zetten, waardoor het product beter opvalt tussen alle andere standaard product foto’s.

Nog een extra tip voor je afbeeldingen: In de feed kan je ook meer afbeeldingen en sfeerafbeeldingen mee sturen. Deze worden dan ook getoond in Shopping.

  • [additional_image_link] -> voor meer productieafbeeldingen, bijvoorbeeld verschillende aanzichten en close-ups
  • [lifestyle_image_link] -> bijvoorbeeld een model die jouw shirt draagt
  • [virtual_model_link] -> Voor 3d afbeeldingen (voorlopig alleen in de VS beschikbaar)

Tip 3: Google Shopping Product reviews

Wat gaan vele consumenten doen als ze ene nieuw product gaan kopen bij bedrijf? Juist, de beoordelingen lezen. Kortom, wil je vertrouwen uitstralen dan is het gewenst om de productbeoordelingen toe te voegen. Deze beoordelingen kan je heel makkelijk toe te voegen door middel van een aparte feed of door het account te koppelen met reviewsite zoals Trustpilot en Trusted Shops. Allereerst moet je aanvraag indienen voor product beoordelingen. Vervolgens geef je aan of de reviews van een derde partij komen of vanuit jouw site. Kies je voor je eigen site, dan moet je minimaal 50 beoordelingen hebben.

Tip 4: Google Shopping Promoties

Zodra je een aanbieding hebt, wil jij dit natuurlijk direct communiceren naar jouw klanten. In Google Shopping kan jij namelijk jouw acties promoten door middel van Google Shopping Promotions. Met Google Shopping Promotions wordt er een label toegevoegd bij de Shopping resultaten. In onderstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld dat er een speciale aanbieding. Als je met je muis over de aanbieding gaat, dan verschijnt er meer uitleg over de korting. Je kan percentagekorting en absolute korting gebruiken.

Wil jij dit nu ook direct toepassen. Lees dan nu ons blog over het instellen van Google Shopping Promotions.

Tip 5: Google Shopping Attributen

De meeste webshops zorgen ervoor dat je alle vereiste gegevens opmaakt om te starten met Google Ads. Dat is natuurlijk helemaal goed, maar er is nog veel meer mogelijk. Voor diverse categorieën kan je namelijk nog meer gegevens doorsturen over het product. Denk dan bijvoorbeeld aan de maten, materialen enenergieklasse. In onderstaand voorbeeld van een zoekresultaat en bij sommige producten zie je dus de kleur en materiaal van het product. Hieronder een aan aantal van deze extra attributen voor meer zichtbaarheid

  • Energieklasse: [energy_efficiency_class]
  • Gender: [gender]
  • Patroon: [pattern]
  • Maat: [size]
  • Leeftijdsgroep: [age_group]

Wil jij ook meer uit Google Shopping halen?

Google Shopping moet je inzetten als je een webshop hebt. Maar misschien vind jij het lastig of moeilijk om dit allemaal zelf te doen? ADoptimizr optimaliseert al jaren Google Shopping campagnes voor verschillende bedrijven. Wil jij vrijblijvend advies om jouw sea uit te besteden en hoe wij jou kunnen helpen met optimaliseren van onder andere Google Ads? Neem dan nu contact met ons op!

Deel dit bericht