Het is je gelukt om een of meerder Google Ads campagnes op te zetten, maar nu begint het echte werk pas. Nu moet je deze campagnes onderhouden en optimaliseren. Er zijn heel veel knoppen waar je aan kan draaien. In dit artikel geven wij 7 tips om jouw campagnes direct te verbeteren.
Iedereen start altijd op welke zoekwoorden je moet adverteren. Dat is natuurlijk een logische keuze, maar de grote winst zit op de zoekwoorden waarbij jij niet wilt adverteren. Door het toevoegen van negatieve zoekwoorden in jou Google Ads campagnes verbeter jij de prestaties.
Deze statistiek word vaak vergeten, omdat de focus vooral op conversies liggen. Dat is natuurlijk helemaal begrijpelijk en daar focussen wij ook op. Maar als jij wilt weten wat de groeipotenties is, dan wil je wel weten of dat ook nog mogelijk is. Het vertoningsaandeel geeft aan hoe vaak jouw advertenties verschijnt van alle mogelijke verschijningen. Het klikaandeel geeft aan hoeveel procent van alle mogelijke klikken jij hebt ontvangen. Heb je een percentage van bijvoorbeeld 20%, dan is er dus nog veel meer mogelijk. Beide statistieken zijn interessant om jouw groeipotentieel te onderzoeken. Worden jouw advertenties meer vertoont dan is de kans op meer conversies ook mogelijk.
Staat jouw campagne nog op handmatig bieden, dan kan het interessant zijn op dit aan ta passen naar automatische biedstrategie. Deze Google Ads tip voeren wij altijd uit bij onze klanten en vooral als er al conversies worden geregistreerd. Er zijn een aantal automatische biedstrategieën die wij voor onze klanten inzetten:
Zodra jij een PMax campagne hebt opgezet, moet je een van deze biedstrategieën kiezen.
Zodra je de advertenties hebt aangemaakt, is vaak niet de eerste gedacht om te achterhalen hoe gaat de advertentie presteert. Google beoordeel iedere advertentie en geeft die vervolgens een score, de zogenoemd kwaliteitsscore of quality score. Deze score loopt van 1 tot en met 10 en heeft een grote invloed op jouw prestaties. Lage score kan namelijk voor een hoge CPC zorgen en ene hoge score juist voor een lagere CPC. Kortom, hier kan je al veel geld mee besparen en winnen.
Een essentieel onderdeel voor een Google Ads specialist om componenten toe te voegen aan je advertenties. Deze componenten (voorheen extensies) verreiken jouw advertenties met nog meer informatie. Verder vindt Google het goed om componenten toe te voegen aan de advertentie. Er zijn verschillende type componenten, maar ga altijd voor minimaal 3 verschillende
Doelgroepen bestaan volgens ons uit 2 verschillende opties, namelijk targeting en retargeting. Met targeting ga je opzoek naar mensen die ergens interesse in hebben of op basis van demografische gegevens. Denk bijvoorbeeld aan reizen naar Spanje, sportliefhebbers, mannen/vrouwen, leeftijd etc. Retargeting is een doelgroep die al actief is geweest op jouw site. Wij adviseren altijd om een retargeting campagne mee te nemen in jouw account.
Veel bedrijven starten eerste met Google Search en webshopeigenaren ook met Google Shopping. Dit is heel logisch, want deze kanalen zijn vooral gericht op performance. Maar probeer ook verder te kijken dan alleen op performance. De meeste van jouw potentiële klanten zitten nog helemaal niet in de eindfase van de aankoopcyclus. Velen zijn nog aan het oriënteren of zijn nog helemaal niet bewust bezig om op zoek te gaan naar jouw product of dienst. Denk daarom ook aan kanalen zoals Display, Youtube en Demand Gen om toe te voegen in jouw strategie.
Dit zijn een aantal Google Ads tips die jij direct kan inzetten voor het optimaliseren van de campagnes. Vind jij het lastig of moeilijk om dit allemaal zelf te doen? ADoptimizr optimaliseert al jaren Google Ads campagnes voor verschillende bedrijven. Wil jij vrijblijvend advies hoe wij jou kunnen helpen met optimaliseren van Google Ads. Neem dan nu contact met ons op!