Google Maps is vaak het “ondergeschoven kindje” als het gaat om adverteren in Google. Iedereen start met een zoekadvertentie of als je een webshop hebt met Google Shopping. Maar als je ook een fysieke locatie hebt, dan wil je dit ook laten zien. Dit kan natuurlijk door een locatie component toe te voegen aan je ads, maar ook door in Google Maps te adverteren. In dit artikel leggen wij uit hoe je moet adverteren in Google Maps om het meeste rendement te behalen.
Google Maps wordt over het algemeen gebruikt om je route te navigeren om van plek a naar b te komen. En wees nu eerlijk, ook jij kijkt in de tuin van de buurman of naar die ene mooie plek ;). Maar Google Maps is meer dan alleen dit. Het is ook een bron om te achterhalen of een winkel bij jou in de buurt zit. Of je nu op zoek bent naar een speciale winkel, openingstijden of reviews. Google Maps is een belangrijke informatiebron voor heel veel mensen. Daarom wil jij ook opvallen met jouw bedrijf.
Net als bij de zoekresultaten in Google, zie je in Google Maps ook wat een advertentie is en wat niet. Er zijn 2 type advertenties in Google Maps
Op de kaart hebben de icoontjes een ander vorm. Een normaal resultaat even een ronde rode bol. Een advertentie is een rode vierkant. Deze is vaak ook iets groter en wordt eerder getoond. Hierdoor valt jouw locatie al meer op in Google Maps
Aan de linkerkant verschijnen ook de resultaten. Net als bij Google Search zijn veelal de bovenste resultaten een advertentie. Tevens staat bij het resultaat ook ‘gesponsord’
Nu je weet hoe een advertentie er uit ziet, kunnen wij nu starten met advertenties op Google Maps. Er zijn verschillende mogelijkheden en dit leggen wij hieronder voor jou uit
Allereerst heb je natuurlijk een Google Business account nodig voor jouw bedrijf. Heb je meerdere winkels en showrooms, dan kan je die ook gelijk aanmaken. Let er wel op dat het een tijd kan duren voordat jouw bedrijf zichtbaar is in Google Maps. De locatie moet je nog verifiëren en dan kan dagen of soms weken duren.
Zodra dit allemaal is gedaan, moet je alleen nog jouw Locaties koppelen met Google Ads. Om dit te doen, doe je de volgende stappen
Let op dan je met jouw Google account toegang hebt tot zowel Google Ads als Google Business
Jouw Google Business profiel is nu live, dus nu kunnen wij aan de slag om jouw locatie te promoten. Er zijn 2 manieren om dit te doen.
Wat je nu sowieso kan doen, is een locatie component toevoegen aan al jouw advertenties. Deze verschijnt dan bij jouw tekstadvertenties. Dus zodra iemand zoekt op een zoekwoord die jij adverteert en hij/zij is in de buurt, dan is jouw locatie ook zichtbaar.
Soms ben je dan ook zichtbaar in Google Maps, maar niet altijd. Om jouw locatie te promoten in Google Maps, moet je een PMAx campagne opzetten.
Om jouw locatie in Google Maps te promoten, moet je een Performance Max campagne opzetten. Je kan kiezen voor een algemene PMax campagne of een campagne die vooral gericht is op winkelbezoeken. Wil je een campagne die vooral gericht is op lokaal, dan moet je bij doelen ‘Lokale winkelbezoeken en promoties’ selecteren.
Maar wil je dit echt meten dan moet je ook store vists / winkelbezoeken meten. Als je dit niet doet, zijn wij bijna tot geen advertenties in Google Maps verschijnen. Kortom, het is niet zomaar voor ieder bedrijf in te stellen.
Wil jij nu ook betere resultaten in Google Maps? Wij kunnen jouw bedrijf helpen om beter vindbaar te zijn in Google Maps. Onze Google Ads specialisten staan voor jouw klaar om jouw groeipotentieel te ontketenen!