Socials:
Google Ads

Adverteren met Google: Jouw plan naar online succes

september 24, 2024

Met Google adverteren ben jij direct zichtbaar in de zoekmachine van Google. Dit doe je door de juiste advertenties te tonen aan de mensen die jij wilt bereiken. Om te starten met adverteren in Google heb je een Google Ads account nodig. Met Google Ads (voorheen Google AdWords) heb jij de tools in handen om jouw klanten te vinden in de zoekmachine en zoeknetwerk van Google. Dit doe je door relevante zoektermen en advertenties te maken. Om Google adverteren tot een succes te maken leggen wij uit wat Google adverteren is en welke mogelijkheden er voor jouw bedrijf zijn.

Waarom adverteren op Google?

Wereldwijd worden er elke seconden ongeveer 100.000 zoekopdrachten gedaan!. Dan zijn er 6 miljoen per minuut en ongeveer 8,5 miljard zoekopdrachten per dag. Daar zit ongetwijfeld een zoekopdracht tussen van een potentiële klant. Het is daarom belangrijk dat jij zichtbaar bent in Google. De snelste manier om dit te doen is door te adverteren.

Starten met Google Adverteren

Overtuigd om te starten met adverteren in Google? Wij snappen jou! Om te starten heb je eerst een Google Ads account nodig. Hiervoor ga je naar ads.google.com. Hier kan je een account aanmaken met jouw Google account.

Mogelijkheden in Google Ads

In Google Ads is heel veel mogelijk. Jij hebt namelijk verschillende campagnes en advertenties. Allereerste moet je zelf de vraag stellen waar wil je adverteren.

Zoekmachine

Wil jij adverteren in de zoekmachine van Google, dan kan je kiezen uit 2 vormen, namelijk met tekstadvertenties en met productadvertenties. Kies je voor een tekstadvertentie dan moet je een Search campagne opzetten. Heb jij een webshop en wil je adverteren met jouw producten? Dan is Google Shopping het kanaal om mee te starten.

Andere sites

Wil jij naast Google ook op andere sites adverteren dan is dit mogelijk. Je gaat dat adverteren op het Google Display Netwerk (GDN) Sites kunnen zich hiervoor aanmelden en krijgen hier een vergoeding voor. Jouw advertenties worden dan getoond op deze site. Dit kan per klik (CPC) of per 1.000 vertoningen zijn (CPM). 

YouTube

YouTube is een van de grootste sites van de wereld als je kijkt naar het aantal actieve gebruikers per dag. YouTube is van Google en daarom is het ook mogelijk om hier een advertentie te plaatsen. In Youtube kan je adverteren met video’s, tekst, beeld en producten. 

Campagnes voor Google Adverteren

We weten nu waar je allemaal kan adverteren met Google. Maar nu wil jij ook echt beginnen met adverteren in Google. om te starten moet je een campagne opzetten. Voor iedere kanaal heb je een aparte campagne nodig. Daarnaast zijn er ook campagnes die je in een keer laat adverteren op de verschillende Google kanalen. 

Google Search

Google is gestart met Google Search. In Google Search werk je met zoekworoden en tekstadvertenties. Deze advertenties verschijnen in de Google zoekmachine (Het is ook mogelijk op direct in het zoeknetwerk en display te adverteren). Hierbij is relevantie heel belangrijk. Zoekwoorden campagnes werken namelijk met een kwaliteitsscore. Deze score geeft aan hoe relevant jouw advertentie is en dit heeft invloed op de klikprijs. Om te weten op welke zoekwoorden je moet adverteren en wilt weten wat dit ongeveer gaat kosten, kan je gebruik maken van de zoekwoordplanner. Hier geef jij zoekwoorden op, of een site, en Google toont hoe vaak er op dit zoekwoord wordt gezocht en wat ongeveer de CPC is. Hierdoor krijg jij al een goed inzicht in wat de verwachtingen voor het aantal bezoekers zijn en wat dit gaat kosten.

Google Shopping

Met een Google shopping campagne ga jij jouw producten tonen in het shopping gedeelte in de Google zoekmachine. Jouw producten zijn zichtbaar wanneer men een relevante zoekterm intypt. Om te starten met Google Shopping heb je een Google Merchant account nodig en gegevens over jouw producten. Je moet dan denken aan product titel, prijs, voorraad, ean code en beschrijving. Deze gegevens heeft Google nodig om jouw producten te tonen en te matchen met vergelijkbare producten.

Google Display

Met een Google Display campagne ga je adverteren op het Google Display Netwerk. Dat wil zeggen dat jouw advertenties op andere sites worden getoond dan Google. Sites reserveren een ruimte op de website waar de advertenties worden getoond. Hiermee bereik je een keer veel meer mensen. Google Display werkt met tekstadvertenties en met beeldadvertenties. Display wordt vaak gebruikt als een retargeting kanaal. Daar later meer over.

Video

Heb je video’s? Dan kan je die ook promoten op YouTube. YouTube heeft meer dan 2,5 miljard gebruikers wat het tot een zeer interessant kanaal maakt. Om te starten met Youtube adverteren, heb je wel een YouTube account nodig waar de video’s op staan. Je video’s worden dan voor en tijdens de video getoond. Deze video’s zijn vaak kort en duren meestal niet langer dan 20 of 30 seconden. YouTube is zeer effectief als je gaat focussen op branding

Performance Max

Performance Max is een interessant campagnetype. Met. Performance Max (PMax) adverteer je namelijk vanuit 1 campagne op meerdere google kanalen. Je adverteert namelijk in Google Search, Google, Shopping, Google Display en Youtube. PMax is ingericht op automatische biedstrategie.. Dat wil zeggen dat je niet met een CPC werkt, maar dat je juist stuurt op bijvoorbeeld het verhogen van het aantal conversies of een betere ROAS. Voor veel bedrijven is een PMax campagne een effectieve campagne om jouw doelen te realiseren. PMax wordt dus met name ingezet op conversies. Dit kan voor zowel webshops als voor leadgeneratie

Demand Gen

Net als PMax is Demand Gen een campagne type dat op meerdere kanalen verschijnt. Met Demand Gen adverteer je namelijk op Google Display, YouTube, GMail en Discovery. Bij Demand Gen focus je vooral op klanten die al wel interesse in jouw product of dienst hebben, maar nog niet direct overgaan op een conversie. Hierbij is beeld vooral belangrijk en moet je Demand Gen ook zien als een eerste stap naar branding/naamsbekendheid. Demand Gen kan ook interessant zijn voor Lead Gen.

Strategie voor adverteren met Google

Iedereen kan starten met Google adverteren. Google heeft het steeds eenvoudiger gemaakt om jouw eerste campagne op te zetten. Maar om te winnen in Google heb je een goede strategie nodig. Daar valt voor veel bedrijven een enorme winst te behalen. Dit is vaak ook een ‘ probleem’ als wij gaan starten met een nieuwe klant. Veel bedrijven willen zo snel mogelijk resultaat zien en dat snappen wij ook. Maar als je een goede Google Ads strategie hebt, dan win je het uiteindelijk op de lange termijn. Hieronder alvast een aantal tips voor jouw strategie:

  • Wat zijn je doelen?
  • Wie is jou ideale klant
  • Waar zit jouw klant?
  • Wat mag een klant kosten (CPA)
  • Wat is je break-even omzet (ROAS)

Remarketing

Veel bedrijven focussen om zo veel en snel mogelijk klanten naar jouw site te halen. Dat is een logische stap, maar weet ook dat een groot deel daarvan nooit meer terugkomt, tenzij….. Met remarketing kan je namelijk jouw bezoekers weer opnieuw benaderen. Google Ads remarketing is een zeer effectieve manier wanneer je start met Google adverteren. Je gaat namelijk targetten op mensen die al op jouw site zijn geweest en dus nog weten wie jij bent. Remarketing kan je op alle kanalen in Google inzetten, maar wordt vooral gebruikt in Google Display. Hier kan je namelijk ook dynamische remarketing toe te passen. Jouw klanten krijgen dan bijvoorbeeld de producten te zien, die zij onlangs op jouw site hebben bekeken Zo blijf jij in0the-picture bij de klant en verhoogd dit de kans tot een conversie.

Wat zijn de kosten voor Google Adverteren?

De meeste advertenties werken op basis van kosten per klik (CPC) Je betaalt dus voor iedere keer dat iemand op jouw advertentie klikt. Wordt jouw advertentie getoond, maar wordt er niet op geklikt? Dan zijn er ook geen kosten! In sommige gevallen betaal je op basis van 1.000 vertoningen (CPM) Je betaalt dat telkens een vast bedrag, zodra jouw advertenties 1.000 keer zijn vertoond. Dit zie je meestal in Display en Video campagnes.

Maar hoeveel ben je dan per dag of per maand kwijt aan adverteren in Google? Jij bepaalt zelf het Google Ads budget. Je stelt een bedrag in wat je bijvoorbeeld per dag maximaal wilt uitgeven. Het kan zijn dat je sommige dagen meer of minder uitgeeft, maar over een tijdsbestek van 30 dagen geeft je dan gemiddeld het bedrag uit wat er is ingesteld 

Google adverteren zelf doen of toch uitbesteden?

Een vraag die veel bedrijven zichzelf stellen of ze Google adverteren zelf gaan doen of toch gaan uitbesteden. Kies je ervoor om het zelf te doen, dan heeft dit vele voordelen en nadelen, denk daarbij aan:

Voordelen

  • Jij houdt alles in eigen beheer
  • Je kan snel schakelen als er acties zijn
  • Er zijn geen externe kosten

Nadelen

  • Alleen visie vanuit het bedrijf, geen andere invalshoeken
  • Als zelfstandig heb je minder tijd over voor andere zaken

Kies jij ervoor op Google adverteren uit te besteden, dan heb je de keuze tussen een freelancer en een bureau. Het uitbesteden van google adverteren heeft vele voordelen en nadelen, denk aan het volgende:

Voordelen

  • Veel kennis in huis
  • Snel kunnen opschalen
  • Direct aan de slag
  • Vaak meer kennis dan alleen SEA
  • 1 contactpersoon voor alle online marketing
  • Uurtarief/kosten voor een freelancer is vaak iets voordeliger dan bij een bureau

Nadelen

  • Een starter kan met jouw campagnes aan de slag, wat niet altijd de beste keus is
  • Hoog uurtarief/kosten
  • Niet alles meer zelf in de hand
  • Bij uitbreiding naar andere kanalen, moet je vaak een andere freelancer inschakelen.
  • Vol=vol, dat wil zeggen dat er niet altijd ruimte is voor opschaling

Deel dit bericht