Je wilt jouw producten nog meer promoten. Inmiddels heb je al wat Google Ads campagnes draaien en ben je ook al begonnen met Bol.com. Maar in Nederland is er nog een groot kanaal waar jij jouw producten kan promoten, namelijk Marktplaats. Miljoenen mensen bezoeken Marktplaats om op zoek te gaan naar producten. Niet alleen tweedehands en gebruikte producten, maar ook naar nieuwe producten!. Kortom, Marktplaats is zeker een kanaal die je moet overwegen om op te nemen in jouw online marketing plan. Met een Marktplaats advertentie kan jij dus miljoenen mensen bereiken. Wij leggen uit wat een advertentie is en hoe jij start met adverteren op Marktplaats.
Marktplaats is van oudsher een website waar men producten op zet die men wil verkopen. In het begin was dit vooral een site voor particulieren om overbodige producten van thuis te verkopen en om op zoek te gaan naar goede tweedehands spullen. Inmiddels is Marktplaats verder gegroeid en staan er niet alleen maar gebruikte producten op. Tevens was Marktplaats op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen en dat resulteerde in het maken van advertenties. Door het grote bereik en dagelijkse gebruikers werd het voor veel bedrijven een interessant kanaal om te gaan adverteren. Marktplaats is nu uitgegroeid tot een van de grootste platformen waar consumenten starten of ook daadwerkelijk producten kopen.
Zodra je in Marktplaats opzoek gaat naar producten, verschijnen er meerdere resultaten. Vervolgens klik je op een product om meer informatie te lezen. Dit kan zomaar een advertentie zijn. Mar hoe herken jij een advertentie? In onderstaande zoekresultaat zie je bij sommige producten ‘Topadvertentie’ staan. Dit is dus een advertentie.
Wil jij zakelijk adverteren op Marktplaats, dan is dat mogelijk. Hiervoor heb jij een Marktplaats Pro account nodig. Met een Marktplaats Pro account kan jij nu adverteren met jouw producten.
Je kan je aanmelden via de website:
Zodra je het proces hebt doorlopen, is je account live en kan je starten met adverteren op Marktplaats.
Voordat je een Marktplaats advertentie gaat maken, is het wel handig om te weten welke data je allemaal moet invullen. Je moet namelijk verschillende gegevens invullen. In onderstaand voorbeeld zie je welke data je moet invullen en waar deze gegevens in de advertentie verschijnen.
Zodra je bent ingelogd in Marktplaats Pro kan je ook handmatig een advertentie aanmaken. Heb je maar een paar producten, dan is dit nog goed te doen. Wil je honderden producten toevoegen en bijhouden, dan wordt het een ander verhaal.
Voor onze klanten zetten wij Channable in om de advertenties te maken. Meestal gebruiken wij Chananble voor het opzetten van Google Shopping ads of andere sites. Als Channable Partner weten wij hoe wij deze advertenties het beste kan opzetten. Hieronder leggen wij in verschillende stappen uit hoe je een Marktplaats advertentie in Channable aanmaakt.
De advertenties staan nu live op Marktplaats en nu gaat het pas echt beginnen. Nu moet je nog de juiste strategie toepassen. Om de advertenties op Marktplaats hoger in de ranking te krijgen, kan je dit doen door de CPC te verhogen. Ga niet gelijk starten met een CPC van € 1,-, maar start met bijvoorbeeld € 0,05. Voor sommige producten is dit namelijk al voldoende op goed te worden vertoond.
Naast het verhogen van de CPC biedingen kan je ook de Marktplaats advertenties optimaliseren. Loop goed alle velden na of ze zijn ingevuld en of alle eigenschappen en kenmerken er in staan. Deze eigenschappen zijn van belang, zodra men op Marktplaats gaat filteren.
Wil jij ook meer omzet uit Markplaats door middel van online adverteren, maar weet jij niet hoe je dit moet aanpakken? Dan kunnen wij jou uiteraard bij helpen!
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]