We kennen het allemaal. Je krijgt eindelijk conversies en dat zie je opeens dat Mollie alle conversies opeist! Dit wil jij natuurlijk niet. Om dit probleem om te lossen, moet je en paar stappen uitvoeren in GA4. In dit artikel leggen wij stap voor stap uit hoe je die moet uitsluiten en hoe je de daadwerkelijk bron de transactie geeft.
Met Google Analytics kan je alles meten wat er op je website gebeurd. Welke pagina’s worden er bezocht, met welk apparaat komen ze op de site, maar het belangrijkste is om jouw conversies te meten. Dit kunnen leads zijn die bijvoorbeeld een contactaanvraag doen of een document downloaden. Heb je een webshop dat wil je weten wat de orderwaarde is. En dit is cruciaal om de performance van jouw marketing te meten. Als je dit niet uitsluit, zorgt dit voor ‘ruis’.
Voorbeeld betaalverkeer in GA4
Als ondernemer of marketeer wil je weten wat de bijdrage is per kanaal aan de omzet. Dan wil je niet zien dat Mollie, ING of Rabobank de conversie opeist. Google Analytics geeft de waarde altijd aan het laatste conversie pad. Zodra een klant een bestelling heeft geplaatst, komen die vaak van vanuit de site van de betaalprovider. Dat is de reden dat zijn de conversie toegewezen krijgen. Daarom moet je deze laatste stap in het betaalproces verwijderen.
In GA is het vrij eenvoudig om het betaalverkeer uit te sluiten. Hieronder staan de stappen om dit door te voeren:
Nu heb je een betaalplatform uitgesloten, maar waarschijnlijk heb je er meer. Je kan iedere bank of betaalplatform toevoegen.
Maar er is ook een andere oplossing namelijk met een RegEx-regel. Met een RegEs-regel sluit je in één keer een hele lijst uit ipv dat je dit voor iedere domein moet instellen. Later kan je altijd nog domeinen toevoegen.
Hieronder vind je een RegEx code die je kunt kopiëren en in GA4 kunt invoeren:
mollie\.com|mollie\.nl|pay\.mollie\.nl|paypal\.com|pay\.multisafepay\.com|payv2\.multisafepay\.com|multisafepay\.com|secure\.curopayments\.net|pay\.nl|payment-web\.sips-atos\.com|secure\.ogone\.com|abnamro\.nl|asnbank\.nl|betalen\.rabobank\.nl|rabobank\.nl|ideal\.bunq\.com|bunq\.com|ideal\.ing\.nl|ing\.nl|ideal\.knab\.nl|knab\.nl|ideal\.regiobank\.nl|ideal\.triodos\.nl|ideal\.vanlanschot\.com|vanlanschot\.com|snsbank\.nl|diensten\.regiobank\.nl|moneyou\.nl
Her komt er dan zo uit te zien:
Door deze betaalproviders uit te sluiten krijg je veel schonere data waar je beter op kunt sturen. Zo kun jij ook beter bijsturen op jouw Google Ads en Microsoft Ads campagnes. Mocht je nog hulp nodig hebben voor jouw Google Ads Strategie of Google Ads beheer, dan kunnen wij jou zeker helpen!