14mei, 2024

Performance Max campagnes zijn voor veel bedrijven een krachtige campagne voor meer conversies. Helaas zit er soms ook een klein addertje onder het gras. Het kan namelijk voorkomen dat ook branded verkeer wordt getriggerd. Dit wil jij natuurlijk niet! Enerzijds, dit zijn ‘makkelijke conversies’ en be├»nvloeden dus jouw PMax resultaten. Anderzijds wil jij juist een aparte branding campagne om jouw producten of bedrijf beter te promoten. In dit artikel leggen wij uit hoe jij branded verkeer moet uitsluiten in jouw PMax campagnes.

Analyseer branded verkeer in PMax

Jij wil natuurlijk eerst weten of er branded verkeer binnenkomt via Performance Max en ook hoeveel. Gelukkig heeft SMEC een script gemaakt die jou deze inzichten geeft! Hieronder een voorbeeld van een klant. Tevens zie je hier ook, dat wij het branded verkeer met succes hebben uitgesloten!

In dit voorbeeld valt het nog enigszins mee, maar er zijn ook voorbeelden waarbij bijna de helft van de conversies branded verkeer is! Dit geeft een heel vertekend beeld van de prestaties.

Branded verkeer uitsluiten

De analyse is gedaan en nu wil je het branded verkeer uitsluiten. Om dit te doen zijn er 2 manieren. Beide maniere leggen wij uit.

Optie 1: Merkuitsltuingen

De snelste manier om jouw merk uit te sluiten is het volgende. Ga naar de PMax campagne en ga naar instellingen. Scroll dan helemaal naar beneden en klik op ‘Aanvullende instellingen’ en vervolgens verschijnt er Merkuitsluitingen. Klik op het veld naast het vergrootglas en vervolgens op ‘Nieuwe merkenlijst’.

Merkuitsluiten-PerformanceMax

Vervolgens geef je de lijst een naam en bij merknamen vul je jouw merk in. Hier verschijnt dan jouw site/merk en die vink je dan aan. Staat jouw merk er nog niet tussen? Geen probleem, die kan je dan hier ook aanvragen. Het duurt dan ongeveer 4-6 weken voordat Google dit heeft goedgekeurd en dan kan ook jij jouw merk uitsluiten in Performance Max.

Zodra jij dit hebt ingevuld, klik je op opslaan en jouw merknaam is uitgesloten. Je kan eventueel meerdere lijsten aanmaken en toevoegen in de campagnes.

Optie 2: Merk uitsluiten door middel van een negatieve zoekwoordenlijst

Je kan ook een negatieve zooekwoorden lijst toevoegen aan jouw PMax campagnes. Helaas kan je dat niet zelf doen, maar moet Google dit voor jou doen. Dit kan je doen via het Performance Max Campaign Modification Request Form.

Je komt dan op onderstaande pagina uit. Klik dezelfde opties aan als hieronder. Vervolgens staat helemaal onderaan een link naar een template ” pMAX: Request Template”. Deze moet je downloaden, want hier moe je de merknamen opgeven.

In dit template kan jij nu jouw negatieve zoekoorden lijst opgeven of negatieve zoekwoorden opgeven.

TIP: je kan dit template ook gebruiken om irrelevante zoektermen uit te sluiten

Controleer of het branded verkeer is uitgesloten

Een belangrijke check is natuurlijk om te controleren of het branded verkeer ook daadwerkelijk is uitgesloten. Wacht eerst ongeveer 7 dagen om de analyse uit te voeren. Dit kan je doen met het branded verkeer script die je hebt toegepast om te kijken of er dus branded verkeer via PMax binnenkomt. Maar je kan dit ook doen via inzichten in zoektermen. Die vind je in de PMax campagne onder ‘Inzichten en rapporten’ en vervolgens klik je op ‘Inzichten’. Je scrolt dan iets naar beneden en dan verschijnt onderstaand tabje.

Naast al het branded verkeer, kan je ook url’s uitsluiten in PMax. Zo kan je nog specifieker targetten.

Hulp nodig?

Heb je nog hulp nodig met het optimaliseren van jouw Google Ads campagnes? ADoptimizr is een Google Ads bureau met jaren ervaring voor zowel starters als grote ondernemingen. Neem contact et ons op en wij helpen jou graag om verdere te groeien!