Het instellen van winkelbezoeken is gelukt en nu ga je aan de slag met de analyse. Vooral als je meerdere locaties hebt, wil je per locatie de prestaties inzien. In dit artikel leggen wij uit hoe jij inzicht krijgt in deze gegevens.
Zodra jij alle locaties hebt geactiveerd in de campagnes en ook de conversies hebt ingesteld, dan kan je aan de slag met de analyse. Je hebt nu de beschikking over meerdere kolommen. Hieronder leggen wij uit welke kolommen dit zijn en wat voor data het is.
De kolom Winkelbezoeken toont het aantal bezoeken aan jou fysieke winkels na advertentie-interacties, zoals klikken op tekstadvertenties of weergaven van videoadvertenties. ‘Winkelbezoeken’ omvat alle winkelbezoeken, waaronder die in jouw conversies.
De kosten per winkelbezoek (kosten/winkelbezoeken) zijn de gemiddelde kosten van een winkelbezoek voor jouw bedrijf. Deze kosten worden berekend door jouw kosten te delen door het aantal winkelbezoeken. Deze statistiek omvat alleen advertentie-interacties die tot winkelbezoeken kunnen leiden.
Het winkelbezoekpercentage geeft aan hoe vaak een interactie met een advertentie gemiddeld tot een winkelbezoek leidt. Dit percentage wordt berekend door het aantal winkelbezoeken te delen door het aantal interacties met uw advertentie.
Advertentie-interacties zijn klikken op tekstadvertenties en weergaven van videoadvertenties. Voor deze statistiek worden interacties die niet tot een winkelbezoek kunnen leiden, buiten beschouwing gelaten.
Winkelbezoekwaarde is het totaal van alle winkelbezoekwaarden voor bezoeken aan uw fysieke winkel. Dit kan je zelf opgeven.
‘Winkelbezoekwaarde/kosten’ geeft het rendement van jouw investering aan. Deze waarde wordt berekend door de winkelbezoekwaarde te delen door de totale kosten van alle advertentie-interacties.
Voor deze statistiek worden de kosten van interacties die niet tot een winkelbezoek kunnen leiden, buiten beschouwing gelaten, zoals interacties die plaatsvinden via zoekpartners of wanneer je geen conversies bijhoudt.
‘Winkelbezoekwaarde/interacties’ geeft de gemiddelde winkelbezoekwaarde van uw advertentie-interacties aan. Deze waarde wordt berekend door jouw winkelbezoekwaarde te delen door het aantal interacties.
Voor deze statistiek worden interacties die niet tot een winkelbezoek kunnen leiden, buiten beschouwing gelaten, zoals interacties die plaatsvinden via zoekpartners of wanneer je geen conversies bijhoudt.
De winkelbezoekwaarde per winkelbezoek (winkelbezoekwaarde/winkelbezoek) geeft de gemiddelde waarde van jouw winkelbezoeken aan.
‘Winkelbezoeken (view-through)’ toont het aantal bezoeken aan jouw fysieke winkels van gebruikers die wel uw advertentie hebben gezien, maar er geen interactie mee hebben gehad.
Nu jij weet welke data er allemaal beschikbaar is, wil jij dit natuurlijk ook inzien. De makkelijke manier is via de Google ads interface en dan bij kolommen. Je moet winkelbezoeken wel instellen als een conversie, anders zijn de kolommen niet zichtbaat. Klik op kolommen aanpassen en in het onderdeel Conversies staan nu deze kolommen. Voeg eenvoudig de kolommen toe die jij wilt inzien.
Hierboven beschreven wij hoe je kan analyseren over alle locaties. Maar als je meerdere locatie hebt, dan wil je dit ook per locatie inzien en dat is mogelijk! Er zijn 2 manieren om inzichten per winkel te krijgen. Beide legen wij uit.
Per winkel is het mogelijk om te zien hoeveel winkelbezoeken er zijn geweest en hoe vaak de locatie component is weergegeven. Maar er zijn nog meer interessante data. Bijvoorbeeld, hoe vaak is er gebeld en is er een route gestart. En voor restaurant is het ook goed om te weten hoe vaak er naar het menu is gekeken of bestellingen zijn geplaatst!
Om deze inzichten in te zien ga je in jouw account naar Campagnes -> Inzichten en Rapporten -> Winkels. Hier vindt jij een overzicht van als jouw winkels/showrooms/vestigingen etc. uit jouw Google Business profiel.
In Google Ads is het ook mogelijk om een eigen rapport te maken. Zo kan je een apart rapport maken specifiek voor jouw Performance Max campagnes of je wilt
Om een rapport te maken ga je in jouw account naar Campagnes -> Inzichten en Rapporten -> Rapporteditor. Hier staan al een aantal kant-en-klare templates. In het onderdeel Doelen en Conversies staan ook 2 templates (Winkelbezoeken en Winkellocaties) klaar die gericht zijn op winkels. Deze geven jou al ene mooi overzicht.
Maar je kan ook zelf een rapport maken. Klik dan bovenaan op de blauwe knop met de tekst + Rapport maken. Vervolgens kan je hier filteren op de winkellocaties en diverse data toevoegen. LET OP: Niet alle data is beschikbaar!
Nu weet jij hoe je aan de slag moet om een analyse te maken van jouw locaties. Ben je er nog niet helemaal aan uit en zoek je een Google Ads agency die jouw bedrijf kan helpen? Dan kunnen wij jou uiteraard helpen!