Socials:
Google Ads

De verschillende Smart Bidding strategieën voor Performance Max

mei 8, 2025

Google Ads Performance Max biedt verschillende Smart Bidding opties, elk met een eigen doel en gebruikssituatie. Als je dus gaat starten met PMax, is het wel belangrijk om te weten wat deze biedstrategieën zijn en wanneer je die moet gebruiken. Hieronder vind je de vier meest gebruikte strategieën.

Biedstrategieën voor PMax

1. Conversies maximaliseren

Als je wilt optimaliseren voor conversies, maar jouw hele budget wilt uitgeven in plaats van een specifieke CPA te targeten, kunt u Conversies maximaliseren gebruiken. Deze strategie probeert binnen je budget zoveel mogelijk conversies te genereren. Google kijkt per veiling naar de kans op conversie en past het bod daarop aan.

Voordeel: snel meer volume bij een beperkt budget
Nadeel: geen grip op je kostprijs per conversie (CPA)

LET OP: Selecteer wel de juiste conversies. Dus bijvoorbeeld aankoop, lead form etc.

2. Conversiewaarde maximaliseren

Als je wilt optimaliseren voor conversiewaarde, maar alleen jouw volledige budget wilt besteden in plaats van een specifiek ROAS te targeten, kunt u de strategie ‘Conversiewaarde maximaliseren’ gebruiken. In plaats van aantallen conversies kijkt deze strategie naar de totale waarde (bijvoorbeeld omzet). Google stuurt op het maximaliseren van de opbrengst binnen je dagbudget.

Voordeel: ideaal voor webshops of diensten met verschillende orderwaardes
Nadeel: vereist goed ingestelde conversiewaarde-tracking

LET OP: Zorg ervoor dat de conversiewaarde goed wordt doorgestuurd. Heb je focus op lead gen? Dan kan je ook een waarde meegeven als men een formulier heeft verstuurd.

3. Doel-CPA (Cost Per Acquisition)

Als je wilt optimaliseren voor conversies, kunt u doel-CPA gebruiken om het aantal conversies te verhogen terwijl u specifieke kosten per actie (CPA) target. Je stelt een maximaal bedrag in dat je wilt betalen voor een conversie. Google optimaliseert je biedingen automatisch om dat doel te behalen.

Voordeel: voorspelbare kosten per conversie
Nadeel: vereist voldoende conversievolume om betrouwbaar te werken

TIP: Bereken wat een klant/lead mag kosten. Ga stapsgewijs aan de slag om naar dit doel te werken. Zet de CPA niet direct op jouw gewenste CPA

4. Doel-ROAS (Return On Ad Spend)

Als u wilt optimaliseren voor conversiewaarde, kunt u doel-ROAS gebruiken om de conversiewaarde te verhogen terwijl u een specifiek rendement op advertentie-uitgaven (ROAS) target. Je geeft aan welk rendement je wilt behalen op je advertentie-uitgaven (bijv. 500% = 5 euro omzet per 1 euro kosten). Google past automatisch de biedingen aan om dat doel te behalen.

Voordeel: krachtig voor e-commerce, webshops en schaalbare campagnes
Nadeel: vereist minimaal 15 conversies met waarde per 30 dagen

TIP: Bereken wat je marge is. Neem dit mee in de optimalisaties. Heb je een marge van 20%, dan moet je een minimale ROAS draaide van 500% om break-even te draaien. een tool als Profitmetrics of Channable kan hierbij helpen.

Wanneer gebruik je welke Smart Bidding-strategie?

Het kiezen van de juiste strategie hangt af van je doelen, je conversiedata en het type campagne:

Doelstelling Aanbevolen strategie
Je wilt snel meer leads of aankopen Conversies maximaliseren
Je wilt de omzet verhogen binnen budget Conversiewaarde maximaliseren
Je hebt een vaste kostprijs per lead nodig Doel-CPA
Je wilt sturen op rendement i.p.v. volume Doel-ROAS
Je hebt weinig data en wilt starten Begin met conversies maximaliseren

 

Tip: heb je nog weinig data? Start dan met Conversies maximaliseren of Conversiewaarde maximaliseren en schakel later (minimaal 30 conversies in 30 dagen) over naar Doel-CPA of Doel-ROAS zodra je meer conversies hebt verzameld.

Starten met Performance Max

Wil jij starten met Performance Max, maar weet je niet waar je moet beginnen? Kies er dan voor om Google Ads uit te besteden aan ADoptimizr. Wij zijn een Google Ads bureau met meer dan 15 jaar ervaring. Wij werken alleen met seniors die een bewezen track record hebben. Neem vandaag nog contact met ons op en wij laten jouw bedrijf verder groeien!

Bron afbeelding: Google

Deel dit bericht