[vc_row][vc_column][vc_column_text]Elk jaar brengt Google wel een aantal nieuwe functionaliteiten uit. Sinds een tijdje kan je ook een Discovery Ad campagne opzetten. Maar wat zijn discovery Ads en hoe kan je dit het beste inzetten voor jouw marketingstrategie?[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Google heeft verschillende kanalen waar je kan adverteren waaronder Display, Gmail en Youtube. Deze kanalen kan je afzonderlijk targetten, maar wat als je al deze kanalen via 1 campagne kan targetten? Dat kan dus met Discovery Ads! Naast deze 3 kanalen adverteer je met Discovery ads ook op Google Discovery. Dit is een persoonlijke nieuwsfeed van Google, waar nieuws staat die voor jou interessant is. Via 1 campagne kan je dus direct miljoenen mensen bereiken met jouw advertenties. Dit klinkt natuurlijk geweldig, maar hoe maak je nu zo’n campagne?[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Een Discovery Ad campagne heb je binnen enkele minuten opgezet. Voordat je begint met een discovery campagne is ht belangrijk welke doelgroepen je gaat benaderen. Wil je zowel retargetting als targetting doen, dan is het beste om een aparte campagne voor retargetting op te zetten en één voor targetting. Hieronder een stappenplan om een Discovery Ad campagne op te zetten.
Stap 1 is natuurlijk om eerst een campagne. er zijn een aantal instellingen waar je rekening mee moet houden.
Bij het instellen van je campagne is het belangrijk met welke CPA je begint. Meestal geeft Google al een advies welke CPA je moet instellen. Kijk eerst of deze CPA voldoet aan jouw strategie of je begint met een CPA die 10-20% onder het advies ligt. Verder zijn de prestaties afhankelijk van het budget. Dit budget kan je berekenen door het CPA budget keer 10 of 20 te doen. Dit is dan je dagbudget.
Nu je de campagne hebt ingesteld is het nu tijd om een advertentie te gaan maken. Er zijn een aantal stappen die je moet doorlopen. Zodra je een advertentie gaat aanmaken moet je kiezen tussen een gewone discovery advertentie een een carrouseladvertentie. Ga je voor het eerst gebruiken maken van een Discovery ad, kies dan eerst voor de standaard discovery advertentie. Voor beide type advertentie geldt dezelfde instellingen,
Alles is nu ingevuld en de eerste vertoningen zijn binnen. Maar eigenlijk begint het spel nu pas. Hieronder een aantal tips om je discovery ad campagne te optimaliseren.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]