Socials:
Google Ads

Google Ads account onderhouden, waarom je dit moet doen

januari 1, 1970

Voor veel webshops in Q4 het kwartaal om omzet en winst te maken. Met alle speciale koopmomenten zoals, Singles Day, Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en kerst zijn er genoeg momenten om dit te realiseren. Tijdens deze koopmomenten is de vraag erg hoog en dan wil jij ook aanwezig zijn. Om op deze toenemende vraag in te spelen kan je in Google Ads seasonal adjustments instellen, oftewel seizoensgebonden aanpassingen. Dit kan betrekking hebben op je budget en op de conversieratio. In dit artikel leggen wij beide opties uit.

Wat zijn seasonality adjustments (seizoensgebonden aanpassingen)?

Seasonalality bid adjustments zijn dus aanpassingen die je wilt doen tijdens een piekmoment. Van te voren weet jij al dat er tijdens deze periode veel meer vraag is dan in de reguliere periode. Deze seizoensgebonden aanpassingen helpen jou dus nog meer conversies te behalen tijdens deze periodes. In Google Ads heb je twee verschillende aanpassingen namelijk budget en conversieratio.

Seasonality adjustments opzetten

Om een seasonality bid adjustment op te zetten, doe je onderstaande stappen

  • Tools en instellingen
  • Gedeelde Bibliotheek
  • Biedstrategieën
  • Links kies je voor ‘Geavanceerde besturingselementen’
  • Je bent nu in het overzicht van de Seizoensgebonden aanpassingen

Vervolgens kan je kiezen of je een aanpassing in jouw budget of conversieratio wilt doorvoeren. Beide opties leggen wij hieronder uit.

Seasonality budget adjustments (seizoensgebonden budgetaanpassingen)

De eerste seizoensgebonden aanpassing die wij uitlichten is budget. Tijdens deze piekperiodes kan je het budget van jouw PMax campagne of search zelf aanpassen, maar wellicht vergeet je het daarna terug te zetten. Met een Seizoensgebonden budgetaanpassing voorkom je dit. Als je kiest voor Budget aanpassing zie je onderstaand scherm. Onder de afbeelding leggen wij stap voor stap uit wat je moet instellen.

  1. Naam en Beschrijving: Hier kan je de naam en beschrijving opgeven van de aanpassing. Hier kan je eventueel opgeven welk piekmoment en aanpassing.
  2. Start- en eindtijd: Geef hier aan wat de start en eindtijd is van de aanpassing. Let goed op wel uur je opgeeft! De minimale duur van de aanpassing is 3 dagen en heeft dan een ‘afkoelingsperiode’ van 7 dagen.
  3. Campagne: Hier selecteer je op welke campagne de budgetaanpassing wil toepassen, je kan maar één campagne selecteren. Deze aanpassingen kunnen alleen worden toegepast op campagnes in het zoeknetwerk en standaard Shopping-campagnes.
    Aanpassingen kunnen niet worden toegepast op:

    • Slimme Shopping-campagnes
    • Campagnes die deel uitmaken van een gedeeld budget
    • Campagnes met advertentieplanningen
    • Campagneconcepten
  4. Budgetaanpassing: Hier geef je aan hoeveel extra budget je wilt toepassen. het bedrag wat je hier invult komt bovenop het huidige dagbudget.

Seasonalilty conversion adjustment (seizoensgebonden conversie aanpassingen)

De andere seizoensgebonden aanpassing is op basis van conversieratio. Tijdens piekperiodes of tijdens rustige periodes kunnen de conversiepercentages veranderen.  Met een Seizoensgebonden conversie aanpassing geef je dit door aan Google Ads, zodat het Google algoritme hier rekening mee kan houd. Als je kiest voor Conversiepercentage aanpassing zie je onderstaand scherm. Onder de afbeelding leggen wij stap voor stap uit wat je moet instellen.

  1. Naam en Beschrijving: Hier kan je de naam en beschrijving opgeven van de aanpassing. Hier kan je eventueel opgeven welk piekmoment en aanpassing.
  2. Start- en eindtijd: Geef hier aan wat de start en eindtijd is van de aanpassing. Let goed op wel uur je opgeeft!
  3. Bereik: Hier kan je kiezen tussen campagnetype en specifieke campagnes.
    Campagnetype: Hier kan je in een keer de aanpassingen doen voor de verschillende campagnetypes zoals, search, shopping en PMax
    Specifieke campagnes: wil je dit oor specifieke campagnes doen, dan kan dit ook. Hier kan je één of meerdere campagnes selecteren waar jij denkt dat de CVR gaat veranderen.
    Eventueel kan je ook nog kiezen op welke apparaten
  4. Aanpassing van conversiepercentage: Geef hier aan wat de verwachte wijziging is op de bestaande conversiepercentage. Hier moet je dus NIET de verwachte CVR invullen

Conclusie over seizoensgebonden aanpassing in Google Ads

Met het toevoegen van seasonalilty bid adjustments speel jij beter in op alle piekmomenten. Hierdoor ga jij nog meer halen uit Google Ads of wordt jouw roas/cpa nog beter! Weet je niet wat de beste sea strategie is om dit instellen, dan kunnen wij jouw helpen! Wij zijn een SEA bureau  met eer dan 10 jaar ervaring! Wil jij meer weten over seasonal bid adjustments en wat dit voor jou kan betekenen? Neem dan nu contact met ons op!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Deel dit bericht