Om Google Ads optimaal te laten functioneren, is het natuurlijk belangrijk om de juiste conversies in te stellen. In Google ads kan je verschillende conversies instellen. De belangrijkst vraag is: Welke conversies zijn voor jouw bedrijf belangrijk? Is het omzet, aantal conversies, CPA, contactaanvragen, downloads, bellen etc. Kortom er zijn genoeg conversies die jan kan instellen in Google Ads en wij hebben een overzicht gemaakt.
Zoals wij al aangaven is er veel mogelijk in Google Ads om te conversies in te stellen. Alles valt of staat wat het doel is van Google Ads. Gaat het om sales, contactaanvragen of andere events.
In totaal zijn er 5 conversieacties die je kan instellen:
Deze conversieacties kan je allemaal instellen in Google ads. Het is ook mogelijk om meerdere conversies te meten. Bijvoorbeeld een webshop wil alles orders en orderwaarde meten, maar bijvoorbeeld ook alle contactaanvragen. Door meerdere conversies te meten, kan je ook de Google Ads campagnes inrichten voor verschillende conversieacties. Dus specifiek voor orders of voor softe conversie zoals leadformulieren of telefoongesprekken. Of je kan een aparte remarketing campagne opzetten voor winkelwagenverlaters.
Om te starten met het meten van conversies in Google Ads, is het belangrijk dat je de Google-tag hebt ingesteld. Zodra je dit hebt gedaan, kan je conversies gaan meten. Om een conversie in te stellen ga je naar Tools & Instellingen -> Meting -> Conversies. Vervolgens klik je op de blauwe knop met de tekst “+ Nieuw conversieactie”. vervolgens krijg je onderstaand overzicht te zien.
Afhankelijk van je doelstelling kies je hier welke conversie actie je gaat instellen. Hieronder leggen wij kort uit wwat de conversies inhouden
Hier kan je ‘handmatig’ de conversies instellen. Via deze optie kan je jouw conversies/orders meten. Zodra je Online verkoop aanklikt doorloop je een aantal stappen. Om het einde krijg je een conversielabel. In Google Tag Manager maak je vervolgens een Google Ads conversion tracking tag en hier kan je de conversie label invullen. Zorg er wel voor dat deze tag op de juiste pagina wordt afgevuurd.
Dit kan je ook doen voor andere soft conversions zoals aanmeldingen of pagina bezoeken.
Mocht je een app hebben, dan kan je hier ook conversies voor instellen
Vooral voor leadgeneratie is dit een interessante optie
Als laatste kan je ook conversies importeren uit andere platformen. De meest gekozen optie is van Google Analytics. Dit kan je in het begin doen, maar wij adviseren altijd om een aparte Google Ads conversie in te stellen. Dit heeft vooral te maken, doordat de Google Ads conversies op basis van data driven wordt gemeten en Google Anlytics op basis van last click.
Wil jij ook meer uit Google Ads halen of wil jij Google Ads uitbesteden? Neem dan nu contact met ons op!