In de Google Ads interface heb je direct een overzicht met alle waardevolle data. Hoeveel klikken zijn er geweest, wat was de CPC en hoeveel omzet is er gerealiseerd. En toch heb je niet altijd de juiste data om te optimaliseren. In Google Ads kan je namelijk ook custom columns (aangepaste kolommen) toevoegen. Met deze custom colums kan jij zelf nieuwe kolommen maken met waardevolle data. In dit artikel leggen wij uit wat Google Ads aangepaste kolommen zijn en hoe jij dit kan inzetten.
Met een custom column heb jij de mogelijkheid om andere data zichtbaar te maken dan de standaard data die in Google Ads staat. Je kan bijvoorbeeld ook meerdere data samenvoegen of de verhoudingen weergeven. Als jij wilt weten wat de ROAS is per device, dan kan jij met de huidige kolommen dit niet inzichtelijk maken. Met een aangepaste kolom kan jij dit wel! Door gebruikt te gaan maken van aangepaste kolommen krijg jij nog meer inzichten in de Google Ads prestaties van jouw search en Performance Max campagnes en kan jij nog beter bijsturen en optimaliseren.
Het wordt nu tijd om een aangepast kolom in Google Ads te maken. Om ze aan te maken klik je eerst op ‘Kolommen’
Vervolgens kan je bovenaan klikken op ‘+ Aangepasten kolom’ of je scrolt naar beneden naar aangepaste kolommen.
Zodra je op aangepaste kolom hebt geklikt, verschijnt onderstaand scherm. Allereerst geef jij jouw aangepaste kolom een naam. Eventueel kan je een beschrijving toevoegen om uit te leggen wat de data is. Bij gegevensindeling kies je wat voor waarde de data is bijvoorbeeld getal, procenten, Euro’s etc.
In het witte vlak ga je vervolgens de formule maken voorjouw aangepaste kolom. Zodra je begint te typen verschijnen alle huidige kolomnamen. Dus als je de kosten nodig hebt, vul je hier de tekst ‘Kosten’ in. Klik je op ‘+ Kolom’ dan verschijnen ook alle kolomnamen en bij + Functie kan je allerlei andere voorwaardewaarden/functies toevoegen zoals ‘if’ en ‘date range’.
Zodra jij de jusite formule hebt aangeklikt, klik je op Opslaan en jouw custom column is in Google Ads aangemaakt!
Nu wil je natuurlijk ook de data zien. Ga weer terug naar Kolommen en scroll helemaal naar beneden naar Aangepast kolommen. Hier verschijnt dan jouw aangemaakte kolom en door die te selecteren verschijnt nu de data in de Google Ads interface.
Er is heel veel mogelijk met aangepaste kolommen. Hieronder hebben wij een aantal belangrijke aangepaste kolommen opgesomd die wij regelmatig gebruiken. Op de site van columnlibrary vind je er nog veel meer!
Conversion_value_by_conv_time.between_dates(month_start, yesterday) + (Conversion_value_by_conv_time.date_range(last_7_days) / 7) * (day(offset_days(offset_months(month_start(), 1), -1)) – day(today()))
Cost.between_dates(month_start, yesterday) + (Cost.date_range(last_7_days) / 7) * (day(offset_days(offset_months(month_start(), 1), -1)) – day(today()))
Conversion_value_by_conv_time.date_range(last_7_days) / Cost.date_range(last_7_days)
Clicks.device(mobile)/Clicks
Met het toevoegen van aangepaste kolommen krijg jij nog meer inzichten in de prestaties van jouw Google Ads campagnes. Deze kolommen kan jij zelf aanmaken, maar je kan het ook aan een Google Ads bureau uitbesteden, zoals ADoptimizr. Wil jij meer weten van deze aangepaste kolommen voor jou kunnen betekenen? Neem dan nu contact met ons op!
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]