06jun, 2023

Google Ads Doelgroepen aanmaken en toepassen in jouw strategie

Met Google Ads kan je heel makkelijk nieuwe klanten naar jouw website of webshop sturen. Maar helaas, niet alle bezoekers zorgen ook direct voor een conversie. Daarom is het belangrijk om weer in beeld te komen bij de mensen die al wel op jouw site zijn geweest, maar nog niks hebben gekocht. In Google Ads kan je doelgroepen aanmaken, waardoor je weer “in the picture” komt. Voordat je daadwerkelijk deze mensen weer kan benaderen, moet je eerst een paar stappen ondernemen.

Wat zijn Google Ads Doelgroepen

Om recente bezoekers te retargetten moet je eerst doelgroepen aanmaken. Een Google Ads doelgroep is een groep bezoekers die onlangs op jouw website is geweest. Een doelgroep kan alle bezoekers zijn, maar ook bijvoorbeeld bezoekers van bepaalde pagina’s. Door deze doelgroepen aan te maken, kan je deze bezoekers weer targetten met een advertentie.

Google Ads doelgroepen aanmaken

Om Google Ads doelgroepen aan te maken is het eerst van belang dat jouw Google Tag live staat. Zonder deze tag is het niet mogelijk om doelgroepen aan te maken. Deze kan je eenvoudig via Google Tag Manager instellen. Zodra deze tag live staat, worden alle pagina’s bijgehouden.

Er zijn 2 manieren om Google Ads doelgroepen aan te maken

  • Via Google Analytics
  • Via Google Ads

Een voordeel van doelgroepen aanmaken in Analytics, is dat je hier ook kan filteren. Een nadeel is, is dat je in GA4 maar 100 doelgroepen kan aanmaken. Wij richten ons nu op doelgroepen maken in Google Ads.

Om een doelgroep aan te maken, moet je de volgende stappen doen:

  • Login Google Ads
  • Tools & Instellingen
  • Gedeelde Bibliotheek
  • Doelgroepbeheer

Je ziet nu in het onderdeel ‘Segmenten’ en hier kan je de doelgroepen aanmaken. Om een doelgroep aan te maken klik je op de witte plus in een blauw rondje. Vervolgens kan je kiezen uit

  • Websitebezoekers
  • App-gebruike
  • Youtube-gebruikers
  • Klantenlijs
  • Leadformuliersegment
  • Aangepaste combinatie

Websitebezoekers

De meeste gebruikte doelgroepsegment is websitebezoekers. Met dit type doelgroep ga je namelijk mensen retargeten die op jouw website zijn geweest. Hier kan je namelijk doelgroepen aanmaken die op bepaalde pagina’s zijn geweest. Denk dan bijvoorbeeld aan winkelwagen, categorie, actiepagina etc.

google_ads_doelgroepen_websitebezoekersApp-gebruikers

Heb jij een app? Dan kan je de app gebruikers ook retargetten. Bijvoorbeeld als er speciale acties voor de app gebruikers zijn. In de

Youtube-gebruikers

Heb jij een Youtube kanaal en post je hier regelmatig nieuwe video’s? Dan kan het ook interessant zijn om aparte doelgroepen te maken voor jouw YouTube gebruikers. Je kan namelijk een doelgroep maken op basis van een bepaalde actie die men doet, zie hieronder:

  • Een video bekijken
  • Bepaalde video’s bekijken
    Een video bekijken (als advertenties)
  • Bepaalde video’s bekijken (als advertenties)
  • Abonneren op het kanaal
  • De kanaalpagina bezoeken
  • Een video liken
  • Willekeurige video toevoegen aan een playlist
  • Een video delen

Zo kan je bijvoorbeeld mensen retargetten die een bepaalde info video hebben gezien om die vervolgens een actie te tonen van jouw product/dienst.

Klantenlijst

Een zeer effectieve manier van retargeting is natuurlijk jouw huidige klanten. Dit kan je doen door ene doelgroep aan te maken met behulp van Klantenlijst (Customer Match). Helaas kunnen heel vele bedrijven dit nog niet toepassen. Het minimum aantal is namelijk 1.000. Maar voldoe jij hier wel aan dat is er heel veel mogelijk. Zo kan je deze doelgroep targetten met speciale acties voor klanten. Echter je kan deze klanten ook uitsluiten in de huidige Google Ads campagnes, zodat je meer op nieuwe klanten gaat richten.

Leadformuliersegment

Voor veel B2B bedrijven is dit een interessante optie. Om te beginnen met leadformuliersegemten moet je eerst een leadforumuler extensie hebben. Met deze extensie/item verzamel je leads via Google Ads. Vervolgens kan je een doelgroep aanmaken om deze leads te gaan retargetten.

Aangepaste combinatie

Hier kan je allerlei doelgroepen samenvoegen. Bijvoorbeeld:

  • Meerdere doelgroepen van website bezoekers
  • Alle websitebezoekers die ook jouw Youtube kanaal volgen.
  • Heef de afgelopen 90 dagen de site bezocht, maar niet de afgelopen 30 dagen

Kortom hier kan je de doelgroepen verder uitbreiden of juist specificeren.

Google Ads Remarketing toepassen

Heb je de doelgroepen aangemaakt? Dan kan je nu aan de slag op retargeting campagnes op te zetten. Deze doelgroepen kan je voor alle Google Kanalen gebruiken. Dus een aparte retargeting voor search, display en Youtube, maar ook voor retargeting via Performance Max.

Bonus Tip: Inzichten

Zodra de doelgroepen zijn aangemaakt, worden ook allerlei gegevens verzamelt van de mensen die in deze doelgroep zitten. Om deze inzichten in te zien doe je de volgende stappen:

  • Tools en instellingen
  • Gedeelde Bibliotheek
  • Doelgroepbeheer
  • Grijze balk link ga naar ‘Uw inzichten in gegevens’
  • Bovenin Selecteer je ene segment bij ‘Segment om inzichten te krijgen in’

Vervolgens verschijnt er allerlei data zoals demografie, locatie maat ook marktsegmenten en affiniteitssegementen. Nu weet jij dus waar jouw (potentiƫle) klanten interesse in hebben. Zo kan je een aparte targeting campagne opzetten gericht op deze interesses.

Wil jij ook starten met Google Ads? Neem dan contact met ons!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *