Google Ads is een krachtig platform waarmee je je producten en diensten kunt promoten aan een breed publiek. Maar hoe moet je nu beginnen met Google Ads? In dit artikel leggen wij uit wat je nodig hebt om te starten en waar je aan moet denken om live te gaan met je eerste campagne.
Voordat je begint met Google Ads, zijn er een paar dingen die je nodig hebt om te starten:
Google Ads account: Je hebt een Google-account nodig om je aan te melden bij Google Ads. Wil je maar één account dan heb je genoeg aan één Google Ads Account. Wil je meerdere accounts? Bijvoorbeeld je hebt meerdere bedirjven of je gaat meerdere accounts beheren> Dan heb je een MCC account nodig
Website: Natuurlijk heb je een actieve website nodig om de bezoekers naar toe te sturen. Bij voorkeur heeft deze site meerdere pagina’s om klanten naar te verwijzen.
Budget: Zonder een budget kan je niks met Google Ads, want je moet er nu eenmaal voor betalen. Bepaal hoeveel je bereid bent uit te geven aan je advertenties. Begin met een klein budget om te testen en leer hoe Google Ads werkt voordat je grotere bedragen investeert.
Analytics: Om alles goed te meten heb je een programma nodig die dit voor jou doet. Google Analytics is daarbij het beste.
Dit is de basis om te starten met Google Ads. Afhankelijk van je doelstelling en bedrijfstype zijn er nog meerdere programma’s/accounts nodig zoals Google Merchant Center, Channable of Google Tag Manager.
De basis heb je nu, nu wil je aan de slag met Google Ads. Hieronder hebben wij een stappenplan om je eerste Google Ads-campagne op te zetten:
Ga naar Google Ads en klik op “Start nu”. Log in met je Google-account of volg de instructies om je account op te zetten.
Bepaal wat je wilt bereiken met je advertenties. Mogelijke doelen zijn:
Dit is het belangrijkste onderdeel van jouw account. Je kan Google Ads koppelen met Google Analytics en vervolgens alle conversies toevoegen in jouw Google Ads account. Eventueel kan je ook zelf conversies toevoegen. Vervolgens kan je hier kiezen wat het belagnrijkste doel is van jouw campagne.
Afhankelijk van het gekozen doel, heb je een keuze uit verschillende campagnetype. Hierbij een overzicht
Zoeken: Tekstadvertenties die verschijnen in de zoekresultaten van Google.
Performance Max campagne: Bereik doelgroepen op alle Google-kanalen met één enkele campagne
Generen van vraag (Demand Gen): Vraag en conversies op YouTube, Discover en Gmail stimuleren met beeld- en videoadvertenties
Display campagne: Voor visuele advertenties op websites en apps in het Google Display Netwerk.
Shopping: Breng uw producten onder de aandacht van kopers die online aan het winkelen zijn
Video: Bereik kijkers op YouTube en stimuleer conversies
App campagne: Voor app promotie
Wat is het dagelijks budget? Hier stel je in hoeveel budget per dag wilt uitgeven. Bepaal hoeveel je dagelijks wilt uitgeven aan je campagne. Begin met een klein budget om te testen en schaal op zodra je ziet wat werkt.
Bepaal wie je wilt bereiken met je advertenties. Je kunt je doelgroep selecteren op basis van demografische gegevens, interesses, zoekgedrag en meer.
Voor Search campagnes moet je zoekwoorden kiezen die relevant zijn voor je producten of diensten. Dit zijn de termen die mensen in Google typen om iets te vinden. Gebruik de Keyword Planner van Google om te helpen bij het vinden van de juiste zoekwoorden.
Bepaal hoeveel je bereid bent te betalen voor een klik op je advertentie (CPC-bod). Je kunt kiezen tussen handmatige biedingen, waarbij je zelf de biedingen instelt, of geautomatiseerde biedingen, waarbij Google de biedingen optimaliseert op basis van je doelen.
Schrijf een overtuigende advertentietekst die duidelijk maakt wat je aanbiedt en waarom mensen op je advertentie moeten klikken. Voor een zoek campagne bestaat je advertentie uit een kop, een beschrijving en een zichtbare URL. Voor display en video moet je beelden gebruiken die de aandacht trekken
Componenten geven extra informatie aan je Google advertenties, zoals sitelinks, locatie-extensies, afbeeldingen en bel-extensies. Ze kunnen je advertenties aantrekkelijker maken en je klikken verhogen. Daarnaast heeft het toevoegen van componenten effect op de CPC. Voeg minimaal 3 verschillende componenten toe.
Zodra je alles hebt ingesteld, kun je je campagne starten. Houd je campagne regelmatig in de gaten om te zien hoe deze presteert. Gebruik de rapportage- en analysetools van Google Ads om te begrijpen welke zoekwoorden, advertenties en doelgroepen het beste presteren. Vindt je dit toch nog lastig? Dan kan je Google Ads uitbesteden aan ADoptimizr!