Voor veel webshops in Q4 het kwartaal om omzet en winst te maken. Met alle speciale koopmomenten zoals, Singles Day, Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en kerst zijn er genoeg momenten om dit te realiseren. Tijdens deze koopmomenten is de vraag erg hoog en dan wil jij ook aanwezig zijn. Om op deze toenemende vraag in te spelen kan je in Google Ads seasonal adjustments instellen, oftewel seizoensgebonden aanpassingen. Dit kan betrekking hebben op je budget en op de conversieratio. In dit artikel leggen wij beide opties uit.
Seasonalality bid adjustments zijn dus aanpassingen die je wilt doen tijdens een piekmoment. Van te voren weet jij al dat er tijdens deze periode veel meer vraag is dan in de reguliere periode. Deze seizoensgebonden aanpassingen helpen jou dus nog meer conversies te behalen tijdens deze periodes. In Google Ads heb je twee verschillende aanpassingen namelijk budget en conversieratio.
Om een seasonality bid adjustment op te zetten, doe je onderstaande stappen
Vervolgens kan je kiezen of je een aanpassing in jouw budget of conversieratio wilt doorvoeren. Beide opties leggen wij hieronder uit.
De eerste seizoensgebonden aanpassing die wij uitlichten is budget. Tijdens deze piekperiodes kan je het budget van jouw PMax campagne of search zelf aanpassen, maar wellicht vergeet je het daarna terug te zetten. Met een Seizoensgebonden budgetaanpassing voorkom je dit. Als je kiest voor Budget aanpassing zie je onderstaand scherm. Onder de afbeelding leggen wij stap voor stap uit wat je moet instellen.
De andere seizoensgebonden aanpassing is op basis van conversieratio. Tijdens piekperiodes of tijdens rustige periodes kunnen de conversiepercentages veranderen. Met een Seizoensgebonden conversie aanpassing geef je dit door aan Google Ads, zodat het Google algoritme hier rekening mee kan houd. Als je kiest voor Conversiepercentage aanpassing zie je onderstaand scherm. Onder de afbeelding leggen wij stap voor stap uit wat je moet instellen.
Met het toevoegen van seasonalilty bid adjustments speel jij beter in op alle piekmomenten. Hierdoor ga jij nog meer halen uit Google Ads of wordt jouw roas/cpa nog beter! Weet je niet wat de beste sea strategie is om dit instellen, dan kunnen wij jouw helpen! Wij zijn een SEA bureau met eer dan 10 jaar ervaring! Wil jij meer weten over seasonal bid adjustments en wat dit voor jou kan betekenen? Neem dan nu contact met ons op!