Google Merchant Center Next is de opvolger van het bestaande Google Merchant Center. Google heeft Merchant Center Next zo ontwikkeld dat het voor bedrijven makkelijker moet zijn om alle productdata te beheren. Dit moet er natuurlijk voor zorgen dat jouw zichtbaarheid en prestaties voor Google Shopping worden verbeterd. De update is medio 2024 uitgerold en is nu voor iedereen te gebruiken. Wij leggen in dit artikel uit Wat Google Merchant center Next is en wat er is veranderd.
Google Merchant Center is een gratis platform waarmee online bedrijven hun producten op een aantal Google-platforms kunnen vermelden. Je hebt een Google Merchant Center account nodig om te adverteren op Google Shopping. Om te kunnen adverteren heeft Google jouw productdata nodig. Dit kan je bijvoorbeeld doen, door een productfeed te maken. Die kan je zelf doen, maar wij maken gebruiken van Channable als onze feedpartner.
In deze productfeed moet je dus bepaalde data doorgeven over jouw producten, Je moet dan denken aan titel, beschrijving, prijs, afbeelding en ean code. deze data heeft Google nodig om jouw producten online te zetten en te matchen met andere aanbieders.
Zodra jij de producten hebt geupload controleert Google Als deze data. Zodra de producten zijn goedgekeurd, kan je starten met adverteren, Dit kan je den door ene Google Shopping campagne op te zetten of kiezen voor een Performance Max. wil jij weten wat voor jou de beste oplossing is? Neem dan even contact met ons op.
Google Merchant Center Next is een vereenvoudigde versie van huidige/oude Google Merchant Center. Hiermee heb jij meer controle over hoe jouw producten op Google verschijnen. Tevens is er meer focus op automatisering en minder focus op bijvoorbeeld handmatig jouw feed uploaden. Die automatisering zie je bijvoorbeeld terug in dat Merchant Center Next nu automatisch productgegevens kan gaan toevoegen. Dan moet je denken aan productitels, beschrijvingen, maten en kleuren. Deze optimalisaties zorgen voor nog betere resultaten voor jouw Google Shopping campagnes.
Nu wij weten dat Google Merchant Center Next de opvolger is van het ‘oude’ Google Merchant Center, wil je natuurlijk weten wat de verschillen zijn, Hieronder hebben wij ene aantal belangrijke verschillen op een rijtje gezet.
Google Merchant Center Next moet jou als gebruiker een vereenvoudigde gebruikerservaring geven die gebruiksvriendelijker is. Dit heeft Google vooral voor kleinere bedrijven gedaan, zodat zij ook snel kunnen starten met Google Shopping.
Het belangrijkste verschil tussen het oude Google Merchant Center en Merchant Center Next is dat u niet langer handmatig een productfeed naar Google hoeft te uploaden. Google Merchant Center Next detecteert automatisch productgegevens van uw website en haalt deze naar het platform. Wil je toch nog zelf controle hebben over je productfeed, dan kan je deze functie uitschakelen.
Naast dat nu de producten automatisch worden verreikt met data, kan je de producten nu ook rechtstreeks in het Merchant Center bewerken. Dit betekent dat je dit niet van te voren moet doen in de feed, maar kan je dit afzonderlijk doen. Zo kan je sommige (bijvoorbeeld de belangrijkste producten) producten bewerken voor nog betere prestaties.
Merchant Center Next heeft een afgeslankte analyse functie die informatie biedt over productfouten en -problemen, inclusief wat is goedgekeurd, wordt beoordeeld, beperkt en niet is goedgekeurd. Doordat dit nu een vereenvoudigde is, mist deze wel een aantal functie die er voorheen wel waren zoals een historische tijdlijn en gedetailleerde informatie.
Merchant Center Next brengt alle inzichtenrapporten naar het tabblad Prestaties, waardoor verkopers gemakkelijker toegang krijgen tot hun prestaties en deze kunnen begrijpen. De volgende tabbladen zijn opgenomen in deze nieuwe, gestroomlijnde weergave:
Met deze update hebben verkopers één centrale locatie waar ze hun bestverkopende producten kunnen beoordelen, kunnen zien welke merken bij dezelfde zoekopdrachten verschijnen en zelfs kunnen volgen hoe klanten omgaan met hun fysieke winkels op Zoeken en Maps.
Met de Product Studio-tool van Google kan je nu unieke productafbeeldingen maken met behulp van generatieve AI. Heb je een ‘kale’ productafbeelding, dan kan je een Product Studio ene achtergrond toevoegen. Deze afbeelding kan je dan gebruiken voor in je Google Shopping of als sfeerafbeelding. Let wel op, dat er soms ‘rare’ achtergronden worden gemaakt en dat het nog niet altijd klopt. mocht de kwaliteit van de afbeelding niet goed zijn? Dan kan je de resolutie ook laten aanpassen.
Er is een nieuwe statistiek in Merchant Center Next genaamd ‘Klikpotentieel’. Deze berekent de kans dat kopers op uw advertenties klikken op basis van verkeer, productgegevens en vraag uit het verleden. Met deze statistiek kunnen verkopers identificeren welke producten moeten worden gerepareerd, en kunt u zien hoe goed elk product aan zijn doelstellingen voldoet. De waarden voor ‘Klikpotentieel’ zijn als volgt:
Hoog: Potentieel om een vergelijkbaar aantal klikken te ontvangen als uw best presterende producten
Medium: Potentieel om een gemiddeld aantal klikken te ontvangen in vergelijking met uw best presterende producten
Laag: Potentieel om een laag aantal klikken te ontvangen in vergelijking met uw best presterende producten
Wil jij nu ook betere resultaten in Google Shopping? wij kunnen jouw helpen op jouw google Shopping campagnes naar het volgende niveau te tillen. Onze SEA specialisten staan voor jouw klaar om jouw groeipotentieel te ontketenen!