Heb je een fysieke winkel en ene webshop, dan zijn er verschillende mogelijkheden voor (online) marketing. Vaak start j met Google Ads en dan ook Google Shopping. Met Google Shopping behaal je al een mooie omzet, maar je wilt ook meer mensen naar je fysieke winkel halen. Google Ads heeft verschillende mogelijkheden om dit te doen en één van die mogelijk heden is Google Shopping Local Inventory Ads, oftewel LIA. IN dit artikel legen wij uit wat Google Shopping LIA is en hoe je dit moet
Google Shopping Local Inventory Ads zijn Shopping advertenties waarbij jij jouw lokale voorraad zichtbaar kan maken aan klanten die in de buurt zoeken naar jouw producten. Bij de Google Shopping advertentie verschijnt dan ook een label, bijvoorbeeld ‘in winkel’ of ‘vandaag ophalen’. Zo kunnen jouw klanten zien dat de producten ook in de winkel te zien en te koop zijn.
Met LIA advertentie kunnen jouw klanten dus niet alleen online shoppen, maar ook direct naar de winkel gaan om hun gewenste producten te kopen. Dit kan je per winkel instlellen. Dus heb je meerdere winkels, dan kan je per winkel aan Google doorgeven welke producten in de winkel zijn.
Nu jij weet wat LIA advertenties zijn, zijn er een aantal redenen waarom jij moet kiezen voor Google Shopping lokale advertenties.
Nu gaan wij aan de slag om Google Shopping Local Invetory Ads in te stellen. Het instellen van Google Shopping Local Inventory Ads kan een complex lijken, maar je hebt dit al binnen een paar stappen ingesteld. Het is raadzaam om een goede feedmanagementtool te gebruiken zoals Channable. Hieronder vind je een stapsgewijze handleiding om LIA in te stellen voor jouw bedrijf.
De eerste stap is het aanmaken van een Google Merchant Center-account. Dit is de centrale hub voor het beheren van al jouw productinformatie en advertenties. Volg deze stappen:
Zodra je jouw Google Merchant Center account is aangemaakt staat LIA nog niet direct aan. Dit moet je ‘handmatig’ even aanvragen. He hoeft dit alleen maar aan te zetten en je kan dan starten. Volg onderstaande stappen om LIA in jouw account te activeren
Een productfeed is een bestand dat informatie bevat over de producten die je verkoopt. Voor LIA heb je een specifieke productfeed nodig die de lokale beschikbaarheid van jouw producten aangeeft. Dit moet je voor iedere winkel doen. Dus heb je 10 winkels, dan moet je 10 feeds aanmaken. Volg deze stappen:
Alle vereiste voor LIA vind je hier.
Na het aanmaken van jouw productfeed, moet je deze uploaden naar het Google Merchant Center. Dit kan eenvoudig worden gedaan via de interface van het platform:
Zodra je de feed hebt geüpload, kan je ook de frequentie aangeven. Meestal voldoet 1 keer per dag.
Nu je productfeed is goedgekeurd, is het tijd om een Google Ads-campagne aan te maken voor jouw Local Inventory Ads:
Na het lanceren van jouw campagne is het belangrijk om deze regelmatig te optimaliseren. Houd de prestaties in de gaten en pas indien nodig je biedstrategieën, targeting en advertenties aan om het beste resultaat te behalen.
Google Shopping Local Inventory Ads bieden een krachtige manier voor lokale bedrijven om hun zichtbaarheid te vergroten en klanten aan te trekken. Door de stappen in dit artikel te volgen, kun je jouw LIA-campagnes opzetten en optimaliseren om het maximale uit jouw online advertising te halen. Bij ADoptimizr staan we klaar om je te helpen bij elke stap van dit proces en om jouw omzet te ontketenen!