Voor veel autobedrijven is het een uitdaging om hun voertuigen effectief online te presenteren en potentiële klanten te bereiken. Traditionele online advertenties en marktplaatsen bieden vaak beperkte mogelijkheden om op te vallen in een concurrerende markt. Google Vehicle Ads biedt hier een oplossing voor: een krachtige advertentieoplossing waarmee autobedrijven hun aanbod direct kunnen tonen aan zoekers die actief op zoek zijn naar een voertuig.
Google Vehicle Ads (Google voertuigadvertenties) zijn een recente advertentievorm binnen Google Ads, specifiek ontworpen voor de promotie van voertuigen. Deze advertenties verschijnen bovenaan de zoekresultaten en tonen essentiële informatie zoals merk, model, prijs, kilometerstand en de naam van de dealer. Ze bieden een visueel aantrekkelijke presentatie die potentiële kopers direct aanspreekt.
Google Vehicle Ads is op het moment van schrijven nog niet officieel live in Nederland, maar wel beschikbaar in bèta. Wil je beginnen met voertuigadvertenties, dna moet je aan de volgende zaken denken:
Bedrijfsadres: Het in je bedrijfsinformatie vermelde land moet overeenkomen met het doelland van je voertuigadvertenties. Bijvoorbeeld, als je advertenties richt op het Verenigd Koninkrijk, moet je bedrijf een geldig adres in het Verenigd Koninkrijk hebben.
Geen bestaande gegevensbronnen: Tijdens het toelatingsproces mogen er geen gegevensbronnen (zoals feeds) in je account aanwezig zijn.
Gescheiden marketingmethoden: Het Merchant Center-account dat je voor voertuigadvertenties gebruikt, mag niet worden ingezet voor andere marketingmethoden, zoals Shopping-advertenties of gratis vermeldingen. Indien dergelijke methoden actief zijn, kan Google deze tijdens het toelatingsproces deactiveren.
Geen Google Ads-koppelingen: Tijdens het toelatingsproces mogen Merchant Center-accounts niet gekoppeld zijn aan een Google Ads-account.
Geavanceerde accountstructuren: Als je account een subaccount is van een geavanceerd account, moeten zowel het geavanceerde account als de bijbehorende subaccounts aan bovenstaande criteria voldoen.
Net als bij Google Shopping, moet de afbeeldingen voldoen aan een aantal richtlijnen. Hieronder de afbeeldingspecificaties:
Bestandsindelingen | Gif (.gif), jpeg (.jpg/.jpeg), png (.png), bmp (.bmp) en tiff (.tif/.tiff) |
---|---|
Maximale bestandsgrootte | 16 MB |
Minimaal afbeeldingsformaat | 100 x 100 pixels (aanbevolen: 800 x 600) |
Maximaal afbeeldingsformaat | 64 megapixels |
Aanbevolen beeldverhouding | 4:3 |
Dit zijn de voorwaarde waar een afbeelding aan moet voldoen. Maar Google heeft ook een aantal restricties voor afbeeldingen. Je mag namelijk niet zomaar alle afbeeldingen uploaden. Hieronder een aantal voorbeelden voor afbeeldingen die worden afgegkeurd
Watermerk: Er mag geen watermerk in de afbeelding
Logo: Geen logo’s of teksten over de afbeelding
Tijdelijk: Geen tijdelijk afbeelding/binnenkort leverbaar
Wat mag wel, maar wordt niet aangeraden:
Logo: Mag wel zichtbaar zijn op de achtergrond
Kenteken: Jou logo op het kentekn
Achtergrond: Een hele drukke en rommelige achtergrond
Achteraanzicht: Als hoofdafbeelding is het af te raden om het achteraanzicht te gebruiken
Bron: Google
Het opzetten en optimaliseren van Google Vehicle Ads kan complex en tijdrovend zijn. Wij zijn gespecialiseerd in het beheren van dergelijke campagnes en kunnen jou ondersteunen bij het maximaliseren van je online advertentieprestaties. Wil Google ads campagnes uitbesteden aan een partij met jarenlange ervaring en kennis? Neem dan direct contact met ons op!