Met de introductie van producten in ChatGPT betekent dat ChatGPT nu een echte concurrent gaat worden voor Google Shopping. Althans, daar lijk het nu op. Wat wel hetzelfde is, is dat beide platformen een productfeed nodig hebben om je producten te tonen. In dit blog duiken wij in de productfeeds van Google Shopping en ChatGPT en benoemen wij de verschillen.
Een Google Shopping feed is een databestand met productinformatie dat je uploadt in het Google Merchant Center. Google gebruikt deze feed om producten te tonen in advertenties binnen Google Search, Shopping en Performance Max-campagnes. De producten worden ook organische getoont, zonder daarvoor te hoeven betalen. Je bepaalt zelf biedingen, targeting en budgetten. De feed die je maakt voor Google Shopping is voornamelijk bedoelt om op die producten te adverteren.
De ChatGPT productfeed is een gestructureerde dataset waarmee webshops hun producten beschikbaar stellen aan ChatGPT. Deze feed wordt gebruikt om producten organisch te tonen binnen gesprekken. Gebruikers kunnen straks zelfs direct via ChatGPT afrekenen (via het nieuwe Agentic Commerce Protocol). Momenteel is het nog niet niet mogelijk om met deze producten te adverteren in ChatGPT. Dit kan natuurlijk in de toekomst wijzigen.
Hoewel beide feeds dezelfde basisstructuur hebben (titel, prijs, beschrijving, afbeelding, link, voorraad), verschillen ze sterk in doel en gebruik.
Daarnaast is de ChatGPT feed meer semantisch: de AI gebruikt betekenis en context in plaats van zoekwoorden. Een goed geschreven beschrijving en titel kunnen dus het verschil maken.
| Aspect | Google Shopping Feed | ChatGPT Product Feed |
| Doel | Betaald adverteren via Google (Shopping, PMax) | Organisch tonen van producten in ChatGPT |
| Weergave | In Google zoekresultaten en Shopping-tab | In ChatGPT-gesprekken en aanbevelingen |
| Betaalmodel | CPC (Cost-per-Click) | Geen advertenties, geen CPC |
| Beheerplatform | Google Merchant Center | OpenAI Commerce Dashboard of API |
| Bestandsformaat | XML, CSV of Google Sheet | JSON of CSV volgens OpenAI-spec |
| Optimalisatie | Focus op zoekwoorden, biedingen en attributen | Focus op natuurlijke taal, productcontext en relevantie |
| Checkout | Gebeurt in je webshop | Kan direct in ChatGPT (Instant Checkout) |
| Beschikbaarheid | Wereldwijd, inclusief Nederland | Momenteel VS, Nederland volgt in 2026 |
Google Shopping blijft essentieel voor zichtbaarheid via zoekopdrachten, maar ChatGPT Commerce opent een nieuw verkoopkanaal dat draait om vertrouwen, context en advies. Waar Google gebruikers bereikt die al zoeken, kan ChatGPT gebruikers inspireren die nog oriënteren. Slimme webshops zullen beide feeds inzetten: de ene voor bereik, de andere voor relevantie.