Landelijk adverteren is voor veel bedrijven niet van toepassen. De klanten zijn vooral lokaal gericht. Denk aan bijvoorbeeld speciaalzaken of glazenwasser, klusbedrijven en verhuizers. Zij willen graag adverteren, maar wel lokaal. Een van de meest effectieve manieren om dit te doen, is via Google Ads, met de mogelijkheid om zowel in Google Search als Google Maps te adverteren. Maar er is nog veel mogelijk!
Lokaal adverteren is essentieel voor bedrijven die afhankelijk zijn van klanten uit de directe omgeving. Of je nu een restaurant, winkel of dienstverlener bent, het bereiken van jouw doelgroep in de regio is van groot belang. Zo kan je bijvoorbeeld in jouw stad (Roosendaal, Breda etc) adverteren. Lokaal adverteren biedt verschillende voordelen:
Google Ads is een van de meest krachtige tools voor online adverteren. Met dit platform kun je advertenties creëren die worden weergegeven in de zoekresultaten van Google en op Google Maps. Dit biedt een uitstekende kans om lokaal gezien te worden door potentiële klanten.
De eerste stap die vele maken is adverteren in de zoekmachine van Google. Met Google Search Ads kun je advertenties maken die bovenaan de zoekresultaten verschijnen wanneer gebruikers zoeken naar specifieke zoektermen. Dit is hoe je dit aanpakt:
Zodra mensen in Google gaan zoeken, worden ook bedrijven in getoond tussen de zoekresultaten, He tis dus van belang dat je ook een Google Bedrijfsprofiel aanmaakt. Met een Google bedrijfsprofiel laat je zien wat voor bedrijf je hebt en welke producten en diensten jij levert.
Google Maps biedt unieke mogelijkheden voor lokale advertenties. Veel mensen gebruiken Maps om bedrijven in de buurt te vinden. Hier zijn enkele stappen om effectief te adverteren op Google Maps:
Ook in Google Shopping kan je lokaal adverteren. Net als bij Google Search, kan je een plaats of straal aangeven waar je wilt adverteren. En ander interessante optie is Local Inventory Ads (LIA). Heb jij een een winkel en weet je de voorraad? Dan kan je dit ook in Google Shopping tonen. Er verschijn dan een label ‘in winkel’ die aangeeft dat het product in de winkel ligt. Hieronder een voorbeeld
In vrijwel alle campagnetypes kan je aangeven in welke regio jij wilt adverteren. Dit maakt het dus voor kleine en lokale bedrijven interessant om te starten met Google Ads. Naast regio kan je ook kiezen voor andere gegevens zoals demografische kenmerken, maar ook interesse gebieden. Zo kan je jouw doelgroep nog verder finetunen.
Vindt je het toch lastig om alles op te zetten, dan kunnen wij jou natuurlijk helpen. ADoptimizr is een online advertising bureau met jarenlange ervaring in onder andere SEA en Social Ads.