AOV is een belangrijke KPI binnen online marketing en staat voor Average Order Value (gemiddelde bestelwaarde).
AOV helpt je campagnes te optimaliseren, kosten te beheersen en rendement te verhogen. Het geeft jou inzicht wat iedere conversie gemiddeld oplevert. De AOV kan je berekenen per marketingkanaal of in totaal. Als je dit per marketingkanaal doet, dan heb je inzicht in de verschillende prestaties per kanaal.
AOV = Totale omzet / Aantal bestellingen
Stel je hebt €5.000 omzet en 250 bestellingen. Dat is jouw AOV (gemiddeld orderwaarde):5.000 / 250 = €20. Deze gemiddelde orderwaarde kan je ook vergelijk met CPA. Dan weet je of iedere order winst of verlies maakt.