Socials:

CPA

Wat is CPA?

CPA is een belangrijke KPI binnen online adverteren en staat voor cost per acquisition oftewel kosten per conversie. Het geeft inzicht in de prestaties van je campagnes en helpt bij het optimaliseren van je resultaten.

Waar kan je CPA voor gebruiken?

CPA gebruik je om te analyseren hoe goed je advertenties presteren. Het helpt je bij het nemen van beslissingen over biedingen, targeting en advertentie-inhoud. Je gaat bereken wat een conversie gaat kosten, Een conversie kan van alles zijn, dat kan een bestelling, contactformulier of een winkelbezoek zijn.

Hoe bereken je CPA?

CPA = Totale kosten / Aantal conversies

Een voorbeeld van CPA

De kosten van de afgelopen maand zijn € 1.000 en je hebt 50 conversies, dan kan je de CPA bereken. Dit doe je als volgt: 1000 / 50 = 20. Dat betekent dat iedere conversie jouw € 20,- kost.

Stel je draait een campagne en ziet dat je cpa stijgt of daalt. Dat kan direct invloed hebben op je rendement of de zichtbaarheid van je advertenties. Meten is weten, en cpa is daarin een essentiële factor.

Wil jij meer conversies?