Socials:

CPC

Wat is CPC?

CPC is een belangrijke KPI binnen online adverteren en staat voor cost per click oftewel kosten per klik. Het geeft inzicht in de prestaties van je campagnes en helpt bij het optimaliseren van je resultaten.

Waar kan je CPC voor gebruiken?

CPC gebruik je om te analyseren hoe goed je advertenties presteren. Het helpt je bij het nemen van beslissingen over biedingen, targeting en advertentie-inhoud. Met CPC kijk je dus vooral wat iedere kost klikt. Dit kan je helpen om jouw budget te bepalen. Heb je een budget van € 10,- per dag en is de de cpc € 0,50, dan kan je dus 20 klikken verwachten.

Hoe bereken je CPC?

CPC = Totale kosten / Aantal klikken

Een voorbeeld van CPC

De totale kosten zijn € 200,- en het aantal klikken zijn 500 dat is de cpc: €200,- / 500 = € 0,40

Stel je draait een campagne en ziet dat je cpc stijgt of daalt. Dat kan direct invloed hebben op je rendement of de zichtbaarheid van je advertenties. Meten is weten, en cpc is daarin een essentiële factor.

Wil jij meer conversies?