Socials:

Cross-selling

Wat is Cross-selling?

Cross-selling is een verkooptechniek waarbij je klanten aanvullende of gerelateerde producten of diensten aanbiedt naast wat ze oorspronkelijk van plan waren te kopen. Het doel is om de orderwaarde te verhogen en de klantervaring te verbeteren. Je verkoopt dus niet méér van hetzelfde, maar iets dat logisch past bij het hoofdproduct.

Waar kan je Cross-selling voor gebruiken?

Cross-selling gebruik je om marketinginspanningen te meten, te verbeteren of strategische beslissingen te nemen. Met Cross-selling verhoog je de AOV en dus ook jouw brutowinst. Mensen zij al ver in het orderproces en je kan dan nog aanvullende producten verkopen.

Voorbeelden van cross-sell in advertenties

  • Koop deze laptop en krijg 10% korting op een muis

  • Bestel nu en voeg een beschermhoes toe voor €4,99

  • Upgrade je koffiezetapparaat met onze ontkalkingsset

  • Combineer met een bijpassende oplader

Hoe bereken je Cross-selling?

De berekening van cross-selling hangt af van de context, maar het wordt vaak automatisch weergegeven in rapportages of dashboards.

Voorbeelden van cross-sell op landingspagina’s of in webshops

E-commerce:

  • Bij een smartphone: “Kies ook een screenprotector”

  • Bij sportschoenen: “Koop sokken of een sporttas mee”

  • Bij een camera: “Voeg een statief of extra accu toe”

Dienstverlening of software:

  • Bij een onderhoudspakket: “Voeg installatiehulp toe”

  • Bij een abonnement: “Combineer met ons back-uppakket”

  • Bij een boekhoudtool: “Neem ook salarisadministratie erbij”

Tips voor effectieve cross-sell

  • Toon relevante combinaties: baseer suggesties op logica of data

  • Bied het aan op het juiste moment: productpagina, winkelmand of bedankpagina

  • Test meerdere varianten: prijscombinaties, teksten of visuals

  • Gebruik nudging: bijvoorbeeld “80% van onze klanten koos ook…”

  • Maak het makkelijk om toe te voegen: via 1 klik of selectievak

Wil jij meer conversies?