Een CTA, oftewel Call To Action, is een oproep tot actie die je bezoekers of gebruikers aanspoort om een gewenste handeling uit te voeren. Dit kan variëren van het klikken op een knop tot het invullen van een formulier of het afronden van een aankoop.
Een goede CTA helpt bij het sturen van gebruikersgedrag. Het maakt duidelijk wat de volgende stap is en vermindert twijfel of frictie in het conversieproces. CTA’s zijn cruciaal in:
Advertenties (Google Ads, social ads)
Landingspagina’s
Webshops
Nieuwsbrieven en e-mails
In advertenties moet een CTA kort, krachtig en gericht zijn. Voorbeelden:
Bestel vandaag nog en profiteer van 20% korting
Ontvang direct jouw gratis proefpakket
Plan nu een gratis adviesgesprek
Bekijk onze aanbiedingen
Vraag vrijblijvend een offerte aan
Op landingspagina’s mag een CTA visueel opvallen en mag er iets meer context bij staan:
In winkelmand
Profiteer van deze deal
Vandaag besteld, morgen in huis
Bel mij terug voor persoonlijk advies
Vraag je gratis quickscan aan
Plan je gratis kennismakingsgesprek
Download gratis de whitepaper
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Ontvang je persoonlijke analyse
Plaats CTA’s boven én onder de vouw (zodat ze altijd zichtbaar zijn)
Gebruik opvallende kleuren met voldoende contrast
Formuleer duidelijk wat de bezoeker krijgt (vermijd vage woorden als “Verzenden”)
Optimaliseer CTA’s voor mobiel gebruik