Lifetime Value is een belangrijke KPI binnen online marketing en staat voor de geschatte totale waarde van een klant gedurende de klantrelatie.
Lifetime Value helpt je campagnes te analyseren en te verbeteren. Heb jij bijvoorbeeld ene product of dienst die men regelmatig opnieuw koopt, dan is lifetime value ene belangrijke statistiek. Je kijk namelijk wat ene klant in de toekomst nog meer gaat opleveren. Het kan dus zo zijn dat de eerste aankoop jouw geld kost, maar op langere termijn winst oplevert.
LTV = Gemiddelde orderwaarde × Herhaalaankopen × Klantduur
Stel jouw klanten hebben een gemiddelde orderwaarde van 100 doen 3 bestellingen in 2 jaar. De Lifetime Value is dan: €100 × 3 aankopen × 2 jaar = €600. Dat betekent dat een nieuwe klant gemiddeld € 600,- oplevert in 2 jaar.