POAS is een belangrijke KPI binnen online adverteren en staat voor profit on ad spend. Het geeft inzicht in de prestaties van je campagnes en helpt bij het optimaliseren van je resultaten. POAS lijkt op ROAS, maar met POAS richt je meer om de marge en bij ROAS op omzet.
POAS gebruik je om te analyseren hoe goed je advertenties presteren. Het helpt je bij het nemen van beslissingen over biedingen, targeting en advertentie-inhoud. Als je gaat sturen op POAS, dan richt je meer om de marge dan op omzet. Zo kan je de winstgevendheid van jouw bedrijf verbeteren.
POAS = Winst uit advertenties / Advertentiekosten * 100%
Stel je hebt een omzet van €20.000, een marge van € 5.000 en de advertentie kosten zijn € 2.500. DE POAS is dan €5.000 / € 2.500 * 100% = 200%. De ROAS is € 20.000 / €2.500 * 200% = 800%
Stel je draait een campagne en ziet dat je poas stijgt of daalt. Dat kan direct invloed hebben op je rendement of de zichtbaarheid van je advertenties. Meten is weten, en poas is daarin een essentiële factor.