Socials:
Google Ads

Performance Max campagnes inzetten voor retargeting

februari 28, 2023

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Performance Max campagnes inzetten voor retargeting

Met Performance Max kan je nu heel snel een grote nieuwe doelgroep bereiken. Dit is vaak een lange en kostbare oplossing oom nieuw klanten naar je website te halen. Een veel gebruikte strategie is daarom ook retargeting. Met retargeting ga je mensen opnieuw benaderen die al op jouw website zijn geweest. Voorheen kon je dit doen door aparte search en display campagnes, maar nu kan dat dus ook met performance max. Wij leggen uit hoe je performance max retargeting kan opzetten en inzetten.

Retargeting Audiences

Allereest is het van belang dat doelgroepen gaat maken. Dit kan in Google Ads of in Google Analytics. Veelal maken wij de doelgroepen in Google Analytics. De eerste stap die je vaak doet is een doelgroep aan te maken met alle bezoekers. Voor de kleinere sites en webshops is dit goed. Maar heb je al een paar duizend bezoeken per maand, dat wil je toch ook specifieke doelgroepen aanmaken Veelal maken wij doelgroepen op basis van onderstaande punten:

  • Transactions
  • Winkelwagenverlaters
  • Categorieën
  • Diensten
  • Merken
  • Product pagina’s

Natuurlijk zijn er nog veel mogelijkheden, maar voor de meeste klanten is dit voldoende. Een ander aspect wat zeer belangrijk is bij het aanmaken van de doelgroep is namelijk het lidmaatschapsduur.

LET OP: ‘Bij Performance Max-campagnes wordt verder gekeken dan uw keuzes om nieuwe conversiemogelijkheden te vinden’. Dat betekent dat Google ook anderen kan targetten die op deze audience lijken.

Retargeting Itemgroepen

Ok, je hebt nu een aantal doelgroepen aangemaakt en nu gaan wij van start om een retargeting Performance max campagne op te zetten. Wij starten altijd met 1 retargeting campagne en die doen wij onderverdelen in verschillende itemgroepen. Grote bedrijven en en multinationals, maken diverse retargeting campagnes, omdat je op campagnes nieuw de ROAS/CPA moet aanpassen.

Per doelgroep maak je nu een aparte itemgroep. Hierdoor kan je specifieke ads maken per groep. Hieronder ene voorbeeld van een categorie. Zo kan je specifieke shopping ads, tekst ads en display ads maken per itemgroep.

Performance Max retargeting optimaliseren

De campagne heb je aangemaakt en nu gaan wij optimaliseren. Wij starten altijd met conversie of conversiewaarde maximaliseren Houdt er rekening mee dat in de eerste dagen de cpc’s vrij hoog kunnen zijn.  Na ongeveer 7 a 14 dagen zijn er genoeg conversies binnen om te switchen naar ROAS of CPA. Kijk wat de huidige ROAS is en en zet de ROAs target 10% hoger. Als je kiest kiest voor CPA dan zet je die 10% lager.

Retargeting is meestal effectiever dan het werven van nieuwe klanten. Om een Retargeting ROAS of CPA te berekenen gaan wij altijd uit van de volgende formule:

  • ROAS: Overall ROAS Target * 1 ,25
  • CPA: Overall CPA Target / 1 ,25

Oftewel de Performance max remargeting campagne moet het minimaal 25% beter doen de de overal target. Zo houd je meer budget over om nieuwe klanten binnen te halen om die vervolgens te gaan retargetten met een Performance Max campagne.

Wil jij ook meer uit Performance Max halen? Neem dan contact met ons![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][contact-form-7 id=”391″][/vc_column][/vc_row]

Deel dit bericht