Performance Max is steeds een belangrijker onderdeel in het optimaliseren van Google Ads. Voor diverse klanten zetten nu ook PMax campagnes op en dit met heel veel succes. In de loop van tijd hebben wij diverse testen gedaan en zijn wij tot 5 tips gekomen om jouw PMax campagnes te optimaliseren.
Een van de eerst dingen die wij gelijk zagen, is dat je targeting en retargeting apart moet in zetten. En doen bedoelen wij dus ook echt apart! Als je alles in één campagne zet, dan krijgt de retargeting de voorkeur, omdat die meeste de ROAS behaalt. Zo target je niet meer op nieuwe klanten, maar blijf je alleen retargeting. Zodra je de doelgroepen hebt aangemaakt start je met het maken van een PMax retargeting campagne.
Veelal starten we met één campagne om te kijken wat Performance Max. Dat is natuurlijk een goed begin, maar voor grote webshops is dat natuurlijk niet ideaal. Dan wil je meerdere campagnes opzetten. Je kan onderstaande campagnes denken:
Bovenstaande opties zijn voorbeelden en dit is per webshop anders. De meeste kiezen voor optie, omdat dit het meest ‘logisch’ is. Echter we zien ook steeds meer campagnes die zijn ingericht op basis van marge en sales.
Met de komst van Performance Max zijn wij als SEA Marketeer ook bijna alle inzichten kwijt. Dit maakt het voor ons vele moeilijker om ons werk te doen. Maar gelukkig is er een oplossing, namelijk Google Ads Script. Er zijn nu een aantal scripts in omloop die zeker de moeite waard zijn voor jouw PMax campagnes. Hieronder hebben wij een paar interessante Google Ads Scripts.
Dit vinden wij het belangrijkste script. Met dit script heb je een overzicht van alle performance max campagnes. Daarnaast geeft dit script jou ook meer inzichten op itemgroepen en die heb je niet in de Google Ads interface.
https://github.com/agencysavvy/pmax/
Dit script zorgt ervoor dat jou producten worden gelabeld. Met deze labels kan je prioriteit geven aan de meest verkochte producten. Maar je kan ook de producten weer tonen die eerst niet werden getoond/verkocht. Bijvoorbeeld door een aparte campagne aan te maken met een lage ROAS of door conversiewaarde maximaliseren.
https://library.florisdeschrijver.com/
Afhankelijk van de gekozen campagnestructuur, moet je ook bepalen welke itemgroepen je gaat aanmaken. Kies je bijvoorbeeld voor categorie, dan kan je kiezen om itemgroepen aan te maken op basis van subcategorie of merk. Kies je bijvoorbeeld op basis van marge, dan kan je per itemgroep een categorie aanmaken.
De grootste verandering ten opzichte van Google Shopping of andere campagnetypes, is dat je nu moet gaan werken met doelgroepsignalen. Er zij heel veel verschillende doelgroepsignalen mogelijk. Standaard kiezen wij er altijd voor om eerste doelgroepsignalen aan te maken op basis van zoekwoorden. Daarnaast alle retargeting doelgroepen.
Itemgroepen en doelgroepsignalen zijn best nauw aan elkaar verbonden. Let dus goed op dat je geen conflicten krijgt tussen de campagnes, omdat je het doelgroep signaal misschien vaker gebruikt. Dit kan de prestaties van de campagnes negatief beïnvloeden.
Bovenstaande tips kan je overwegen om toe te passen in jouw PMax campagnestructuur. Heb je hulp nodig met sea optimalisatie? Neem dan contact met ons!