Socials:
Google Ads

Performance Max checklist: Setup voor een winnende PMax campagnestrucstuur

januari 1, 1970

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Performance Max checklist: Setup voor een winnende PMax campagnestrucstuur

Inmiddels heeft iedereen wel een Performance Max campagne opgezet. Maar met een campagne kom je er meestal niet. Daarom is het belangrijk om een goede campagnestructuur op te zetten voor PMax. Hieronder hebben wij een checklist voor een winnende Performance Max campagnestructruur.

Check 1: Wat is het doel?

Dit is natuurlijk een open deur intrappen, maar wij verbazen ons soms dat hier niet over wordt nagedacht. Ja veelal gaat het om verhogen van sales. Maar als wij dieper gaan vragen over bijvoorbeeld productgroepen, marges, afzet, winst, etc., dan moeten ze daar vaak goed over nadenken. Wil je een winnende campagnestructuur dan is de vraag die je als eerste moet beantwoorden. Want op basis van dit antwoord ga jij de campagnes maken. Hieronder hebben wij een aantal voorbeelden.

  1. Productgroepen

  2. Marges

  3. Best verkopende producten

Check 2:

Performance Max is steeds een belangrijker onderdeel in het optimaliseren van Google Ads. Voor diverse klanten zetten nu ook PMax campagnes op en dit met heel veel succes. In de loop van tijd hebben wij diverse testen gedaan en zijn wij tot 5 tips gekomen om jouw PMax campagnes te optimaliseren.

Tip 1: Aparte ROAS voor Retargeting en Targeting

Een van de eerst dingen die wij gelijk zagen, is dat je targeting en retargeting apart moet in zetten. En doen bedoelen wij dus ook echt apart! Als je alles in één campagne zet, dan krijgt de retargeting de voorkeur, omdat die meeste de ROAS behaalt. Zo target je niet meer op nieuwe klanten, maar blijf je alleen retargeting. Zodra je de doelgroepen hebt aangemaakt start je met het maken van een PMax retargeting campagne.

Tip 2: Meerdere Performance Max campagnes

Veelal starten we met één campagne om te kijken wat Performance Max. Dat is natuurlijk een goed begin, maar voor grote webshops is dat natuurlijk niet ideaal. Dan wil je meerdere campagnes opzetten. Je kan onderstaande campagnes denken:

  • Categorie
  • Merk
  • Marge
  • Sales

Bovenstaande opties zijn voorbeelden en dit is per webshop anders. De meeste kiezen voor optie, omdat dit het meest ‘logisch’ is. Echter we zien ook  steeds meer campagnes die zijn ingericht op basis van marge en sales.

Tip 3: Google Ads Scripts

Met de komst van Performance Max zijn wij als SEA Marketeer ook bijna alle inzichten kwijt. Dit maakt het voor ons vele moeilijker om ons werk te doen. Maar gelukkig is er een oplossing, namelijk Google Ads Script. Er zijn nu een aantal scripts in omloop die zeker de moeite waard zijn voor jouw PMax campagnes. Hieronder hebben wij een paar interessante Google Ads Scripts.

PMax full spend allocation

Dit vinden wij het belangrijkste script. Met dit script heb je een overzicht van alle performance max campagnes. Daarnaast geeft dit script jou ook meer inzichten op itemgroepen en die heb je niet in de Google Ads interface.

https://github.com/agencysavvy/pmax/

Product Bucketing

Dit script zorgt ervoor dat jou producten worden gelabeld. Met deze labels kan je prioriteit geven aan de meest verkochte producten. Maar je kan ook de producten weer tonen die eerst niet werden getoond/verkocht. Bijvoorbeeld door een aparte campagne aan te maken met een lage ROAS of door conversiewaarde maximaliseren.

Producthero Labelizer

https://library.florisdeschrijver.com/

Tip 4: Itemgroepen

Afhankelijk van de gekozen campagnestructuur, moet je ook bepalen welke itemgroepen je gaat aanmaken. Kies je bijvoorbeeld voor categorie, dan kan je kiezen om itemgroepen aan te maken op basis van subcategorie of merk. Kies je bijvoorbeeld op basis van marge, dan kan je per itemgroep een categorie aanmaken.

Tip 5: Doelgroepsignalen

De grootste verandering ten opzichte van Google Shopping of andere campagnetypes, is dat je nu moet gaan werken met doelgroepsignalen. Er zij heel veel verschillende doelgroepsignalen mogelijk. Standaard kiezen wij er altijd voor om eerste doelgroepsignalen aan te maken op basis van zoekwoorden. Daarnaast alle retargeting doelgroepen.

Bonus tip om PMax campagnes te optimaliseren

Itemgroepen en doelgroepsignalen zijn best nauw aan elkaar verbonden. Let dus goed op dat je geen conflicten krijgt tussen de campagnes, omdat je het doelgroep signaal misschien vaker gebruikt. Dit kan de prestaties van de campagnes negatief beïnvloeden.

Bovenstaande tips kan je overwegen om toe te passen in jouw PMax campagnestructuur. Ben jij nog niet zeker wat het beste bij jouw past? Neem dan contact met ons![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][contact-form-7 id=”391″][/vc_column][/vc_row]

Deel dit bericht