Performance Max werkt voornamelijk goed voor webshops. Google Shopping heeft dan meestal ook het grootste aandeel in de kosten en conversie. Maar heb je naast een webshop ook een of meerdere fysieke winkel, dan is er binnen PMax ook veel mogelijk. Je kan PMax gaan inzetten die focust op meer winkelbezoeken (store visits).
Allereerst, wat zegt Google over deze functie:
“Performance Max-campagnes voor winkeldoelen zijn bedoeld om de verkoop via uw fysieke bedrijfslocaties te laten groeien. Het campagnebeheer is eenvoudiger, waardoor het makkelijker wordt uw locaties te promoten op de grootste kanalen van Google, zoals Zoeken, Maps, Bedrijfsprofiel, YouTube, Gmail en het Display Netwerk en uw campagnes worden geoptimaliseerd voor meer winkelbezoeken en verkopen.”
Kortom, het zijn dezelfde instellingen en kanalen als PMax
Wat zegt Google waarom je dit moet doen:
Voor een aantal punten hebben zij inderdaad gelijk. Wij gaan er nu alleen even dieper in waarom je dit moet doen.
Als conversie-actie kan je winkelbezoeken al meenemen in je conversies naast alle online aankopen. Echter, Google gaat dan op beide conversies richten en online sales kunnen de overhand nemen. De focus op winkelbezoeken zal dan minder worden. Het meten van winkelbezoeken moet je natuurlijk wel eerst goed instellen.
Een andere reden waarom je een aparte Performance Max campagne moet opzetten voor winkelbezoeken, is als je meerdere winkels hebt. Per winkel of showroom maak je een aparte PMax campagne met bijvoorbeeld alleen beeldmateriaal of producten die je alleen daar kan zien/bestellen. Kortom, er zijn genoeg redenen om een aparte PMax store visit campagne op te zetten.
Laten we nu beginnen om een aparte PMax campagne op te zetten.
Bij het aanmaken van een nieuwe campagne, kies je als doel Lokale winkelbezoeken en promoties.
Vervolgens kan je alleen kiezen voor Performance Max. Bij conversiedoelen staat dan automatisch winkelbezoeken. Heb je die niet ingesteld, dan moet je dit eerst gaan doen.
Vervolgens kom je bij Campagne feeds en dit is een belangrijk onderdeel. Hier kan je namelijk kiezen of je de campagne voor alle winkels opzet of voor bijvoorbeeld 1 winkel.
Daarna kan je jouw Merchant Center account koppelen. Als je het goed hebt ingesteld, kan je bijvoorbeeld alleen de producten selecteren die alleen in de winkel/showroom te zien zijn. Dit kan door middel van een feedlabel of je hebt een custom label ingesteld.
Vervolgens kan je de Performance Max campagne instellen. Dit is hetzelfde als een reguliere Pmax campagne, alleen je doel is nu specifiek voor winkelbezoeken.
Heb je nog hulp nodig om meer verkeer naar je winkel of showroom te krijgen? ADoptimizr is een Google Ads agency met jaren ervaring voor zowel starters als grote ondernemingen. Neem contact et ons op en wij helpen jou graag om verdere te groeien!