Socials:
Google Ads

Performance Max inzetten voor upper funnel campagnes

juni 16, 2023

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Performance Max inzetten voor upper funnel campagnes

Met Performance Max kan je al snel goede resultaten halen. Zodra je de de campagne opzet, duurt het niet meer zo lang of de eerste conversies komen binnen. Dat is de kracht van Performance Max, maar tevens ook de zwakte. Met PMax campagne is het moeilijk om mensen te bereiken die wat hoger in de funnel zitten. Er is een oplossing om met PMAx te mid en upper funnel te bereiken.

Waarom een uppel funnel campagne?

Natuurlijk denkt iedereen: Waarom zou je een een upper funnel campagne opzetten, terwijl je nu conversie binnen haalt? Dat is natuurlijk ene terechte vraag, want upper funnel campagnes generen over het algemeen minder conversies. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat upper funnel campagnes niet werken. Door te richten om mensen die eerder in het aankoopproces zitten, kom je ook eerder op het netvlies van die potentiële klant. Dit zorgt niet niet direct voor resultaat, maar op langere termijn pluk jij hier de vruchten van.

Om de mid en upper funnel te bereiken kan je natuurlijk ook een aparte Display, Youtube of Discovery campagne op zetten. Maar door een PMax campagne op te zetten pak je deze kanalen allenmaal in een campagne. Dit is dus een goede manier om te starten.

Opzetten upper funnel performance max campagne

Ok, laten we nu beginnen om een upper funnel campagne te maken. Hieronder legen wij stap voor stap uit hoe je ene PMax campagne voor upper funnel moet aanmaken.

1. Maak een nieuwe Performance Max Campagne. Vermeld in de de campagne naam bijvoorbeeld ‘upper funnel’ zodat je onderscheid kan maken met de andere PMax campagnes. Zorg er dus voor dat je de juiste banners en video’s upload.

2. Maak alle itemgroepen: Creëer eventuele verschillende itemgroepen voor specifieke productgroepen.

Verwijder alle Shopping ads. Hiermee zorg je ervoor dat je niet adverteert in Google Shopping. Om de Shopping ads uit te slaat ga je nar de campagne en/of en ga je naar “Vermeldingsgroepen”. Dan selecteer je ‘Alle producten’ en dan naar ‘Bewerken’ en kies je voor Uitsluiten.

4. Maak een negatieve zoekwoorden lijst. Om die te vullen ga je naar je huidige search campagne en selecteer je alle zoektermen. Deze plaats je dan vervolgens in de negatieve zoekwoorden lijst. Zorg ervoor dat dit vooral brede zoektermen zijn/ Helaas kan je de lijst niet handmatig toevoegen aan de campagne, maar gelukkig kan Google dit wel. Dus stuur een mail naar jouw Google contactpersoon en vraag om de lijst toe te voegen aan de juiste campagne.

Je upper funnel Performance Max campagne staat nu live!

Optimaliseren PMax upper funnel

Je dacht dat jij er al was, maar nu gaat het pas echt beginnen. de basis is gezet, maar nu gaan we de campagne optimaliseren. Om te achterhalen of de campagne ook daadwerkelijk voornamelijk op display en YouTube wordt geserveerd, kan je dit controleren met een scrip. Mike Rhodes heeft hiervoor een script geschreven. In dit script krijg je een overzicht waar jouw ads van Performance Max worden geserveerd.

Met dit rapport krijg je mooi inzichten of jouw ads ook daadwerkelijk op display en Youtube orden geserveerd. Maar hier kan je dus ook aflezen of de ads nog in search wordt vertoond. Om ervoor te zorgen dat het aandeel search kleiner wordt kan kan je negatieve zoekwoorden toevoegen aan de lijst die je al eerder hebt aangemaakt. Maar hoe weet je nu welke negatieve zoekwoorden jij moet toevoegen?

Gelukkig is er een oplossing in PMax. Ga naar je PMax campagne en klik vervolgens op “Inzichten” (Insights). Ga vervolgens naar het onderdeel Consumer Spotlight. Hier zie je ene lijst met zoekwoorden waarmee je nog in search adverteert. Klik op de pijl om te zien welke zoekwoorden dit zijn en voeg deze zoekwoorden toe aan de lijst met negatieve zoekwoorden.

Door dit in het begin regelmatig te doen, zulle de ads steeds vaker op alleen Display en YouTube worden getoond

Bonus tip!

Met deze campagne opzet zet je de eerste stappen richting upper funnel campagnes. Uiteindelijk wil je misschien toch aparte Display en YouTube ads opzetten. En om te bepalen op welke doelgroepen je moet adverteren geeft Performance Max jou toch wat inzichten. Ga weer naar “Inichten” (Insights) en scroll dan iets naar beneden om bij Doelgroepinzichten uit te komen. Hier verschijnen doelgroepen die je uiteindelijk Target. Kies bijvoorbeeld voor klikken of conversies en kijk dan naar de laatste kolom Index. Hoe hoger de index, hoe unieker het doelgroepsegment voor u is. Oftwel dit zijn interessante doelgroepen om specifiek targeting ads voor op te zetten!

Bovenstaande tips kan je overwegen om toe te passen in jouw PMax campagnestructuur. Ben jij nog niet zeker wat het beste bij jouw past of wil je jouw Google Ads campagnes uitbesteden? Neem dan contact met ons![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][contact-form-7 id=”391″][/vc_column][/vc_row]

Deel dit bericht