[vc_row][vc_column][vc_column_text]Vorig jaar introduceerde Google een nieuwe campagne opzet, namelijk Performance Max. Het idee van Google was dat het nu makkelijker is om te adverteren op alle Google kanalen. In de afgelopen zijn steeds meer bedrijven en wij natuurlijk ook, om te starten met Performance Max. Want wij kennen Google al wat langer dan vandaag en volgend jaar wordt Performance max zeker de standaard in jouw Google Ads strategie. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Performance Max is dus een campagne type waarbij je alle Google kanalen kan gebruiken om te adverteren. Dus met één campagne kan je nu adverteren op Search, Shopping, Display, Youtube, Discovery en Gmail. Zo hoef je niet voor ieder kanaal een aparte strategie op de zetten. Dit maakt het natuurlijk voor veel bedrijven aantrekkelijk om zo met een lager budget op al deze kanalen te adverteren. Maar Google zal Google niet zijn, als zij ook inzien dat dit natuurlijk ook een positief resultaat heeft om de totale winst en omzet van Alphabet.
Binnen een paar klikken heb je al een Performance Max campagne opgezet. Er zijn een paar zaken waar je rekening mee moet houden en dat is vooral de Itemgroepen en Doelgroepsignalen. Hieronder zullen wij kort uitleggen hoe je dit doet en waar je moet opletten.
Maak een nieuwe campagne en klik vervolgens op leads of sales,. Ligt eraan waar je op wilt focussen. Vervolgens selecteer je Performance max of Maximale Prestaties.
Vervolgens wordt je door verschillende stappen geloodst om in de campagne in te stellen. Belangrijk is om een dagbudget op te geven en te starten met conversies of conversiewaarde te maximaliseren. Na ongeveer 2 a 4 weken kan je dit aanpassen naar CPA of ROAS.
Bij Performance Max is het heel belangrijk om de juiste Itemgroepen aan te maken. Voor de kleinere shops (ongeveer 50 conversies pet maand) zal dit nog niet vele uitmaken. Maar bij grotere shops en shops die verschillende productcategorieën hebben is dit zeker van belang. Per itemgroep ga je text ads, display ads en shopping ads maken. Voor Shopping kan je producten selecteren die je in deze itemgroep wit hebben. Voor de search ads is er een RSA template. Maar hier is nog een toevoeging, want er zij nu ook koppen van maximaal 90 tekens en een beschrijving van maximaal 60 tekens. Verder kan je nog diverse display ads. Ook hier is een wijziging, want je hebt nu 3 verschillende formaten:
Met Performance Max kan je nu ook adverteren op Youtube. Je kan alleen video’s gebruiken die ook op Youtube staan. Heb je geen Youtube video? Gene probleem zegt Google, dan maken wij een video voor jou! Om eerlijk te zijn, zijn dit niet de beste video’s dus je kan beter zelf een video uploaden.
LET OP: De ROAS en CPA stel je in om campagneniveau en niet op itemgroep niveau. Heb je voor sommige productgroepen een aparte ROAS? Dan moet je verschillende campagnes aanmaken.
Een ander nieuwe onderdeel is Doelgroepsignaal. Google adviseert om altijd een doelgroepsignaal toe te voegen, maar wat is het. Eigenlijk is het heel simpel. Je kiest/maakt jouw doelgroep en je zegt dan tegen Google: Zorg ervoor dat je focust op deze doelgroep. Je kan starten met de In-Market en Affinity doelgroepen die Google al standaard in het systeem hebben staan. Later kan je daar ook custom doelgroepen toevoegen om nog beter te targetten.
Performance Max is nu net een paar maanden live en wij zijn nu nog aan het testen wat het beste werkt voor onze klanten. Zodra je hiermee gaat starten, zal je huidige Smart Shopping campagne niks meer vertonen. Daarnaast is het goed om te wetend at Google nu nog steeds voorrang geeft aan exacte zoekwoorden. Dus als je een campagne hebt draaien met exacte zoekwoorden, dan zal die worden getoond en niet de Performance Max campagne.
Hoe kan je dan het beste starten? Dit is per shop afhankelijk, maar meestal starten wij met een productgroep. Vanuit hier kan je namelijk verder uitbouwen en leer je ook hoe deze campagne werkt. Performance Amx wordt straks het belangrijkste campagnetype type in jouw algehele Google strategie.
LETOP: Vanaf Q3 2022 worden de Smart Shopping campagnes niet meer ondersteund en is het alleen nog mogelijk om Performance Max campagnes op te zetten. Dus ga nu beginnen met het opzetten van Performance Max!
Wil jij ook meer uit Performance Max halen? Neem dan nu contact met ons op.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][contact-form-7 id=”391″][/vc_column][/vc_row]