[vc_row][vc_column][vc_column_text]Zodra je gaat starten met online marketing, kom je ook allerlei termen tegen. Belangrijke termen die je dan tegenkomt, gaan over het optimaliseren van de prestaties. Denk daarbij aan ROAS, POAS, CPA, ROI en ACoS. Alle vijfde termen kunnen interessant zijn voor jouw bedrijf om jouw online marketingcampagnes te optimaliseren. In dit artikel leggen wij uit wat deze termen betekenen en hoe jij die effectief kan inzetten voor jouw online campagnes. [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
Voordat je gaat starten met SEA, moet je eerst bepalen wat de doelen zijn voor de campagnes. Meestal is het doel om het aantal leads of omzet te verhogen. Zodra je dit weet moet je ook weet wat het break -even point is. Op welk punt ga ik winst maken? Hieronder staan de belangrijkste doelen en hoe je dit moet berekenen.
De meest gebruikte doelstelling is het optimaliseren van ROAS, Return On Ad Spend. Met deze formule ga je berekenen hoeveel omzet je moet behalen ten opzichten van de kosten. Dit wordt uitgedrukt in procenten. Een ROAS van 100% geeft aan dat de omzet hetzelfde is als de kosten. Een ROAS van 200% geeft aan dat de omzet het dubbele is van van de kosten.
De formule om de ROAS te berekenen is als volgt: ROAS = (Omzet / Kosten) * 100%
Een voordeel van het targetten op ROAS is dat je in Google Ads en Microsoft Ads een ROAS doelstelling opgeven. Een voorbeeld van een ROAS berekening: Omzet = € 10.000 en de kosten zijn € 2.000. Dan ziet dit als volgt uit: (€ 10.000 / € 2.000) = 5 * 100% = 500%. De ROAS is dan 500%.
Een doel wat minder wordt gebruikt in online marketing is ROI, Return on Investment. Dit wordt vooral gebruikt voor grote investeringen en minder om direct de online campagnes te optimaliseren.
De formule om de ROI te berekenen is als volgt: ROI = (Omzet – Kosten) / Kosten *100
De ROI kan je bijvoorbeeld wel gebruiken zodra je ene totaal online marketingplan hebt. Welke investeringen moet je allemaal maken? Website, systemen, hosting, branding (video/foto’s) etc.
Ga je adverteren op Marketplaces dan kom je al snel in aanraking met ACoS, Advertising Cost of Sale. Met deze formule ga je berekenen wat jouw kostenpercentage is ten opzicht van jouw omzet
De formule om de ACoS te berekenen is als volgt: ACoS = Kosten / Omzet
Voor het optimaliseren van de Amazon campagnes en Bol.com campagnes wordt er dus vaak gekeken naar ACoS. Om jou optimale ACoS te berekenen is het belangrijk om ook de marge mee te nemen. Voorbeeld van een product Kostprijs = € 100, Inkoopkosten = € 50 Verkoopkosten = € 15. Om winst te maken is dan de maximale AC0S. Kostprijs – Inkoopkosten – Verkoopkosten = Marge. Dat is dus € 100 – € 50 – € 15 = € 35. Je wilt dus maximaal € 35 aan marketingkosten besteden om winst te maken. Eventueel kan je in de berekening ook overige kosten meenemen op de meest optimale ACoS te berekenen
Eerdere berekening gaan vooral uit van de omzet, maar veel bedrijven werken ook met contactaanvragen en leads. Om dit te meten, moet je gebruik gaan maken van CPA, Cost Per Acquisition. Met deze formule ga je bereken wat een lead mag gaan kosten. Dat is wel handig te weten, zodra de lead ook uiteindelijk een klant gaat worden.
De formule om de CPA te berekenen is als volgt: CPA = Kosten / Conversies
Om een optimale CPA te bereken, moet je eest nog wat stappen terug gaan denken. Kijk naar jouw klantenbestand en hoeveel leads heb je nodig om tot een klant te komen. Voorbeeld: per klant heb je minimaal 5 leads nodig, want 4 leads haken uiteindelijk af. 1 Lead levert gemiddeld € 1.000 op.
Wat is dan jou ideale CPA? € 1.000 / 5 = € 200. Jouw CPA doelstelling is dan € 200. Dan ga je uit van een break even target. Dus idealiter kies je dan voor een CPA die lager ligt dan € 200.
Wat je steeds meer ziet in het optimaliseren van SEA campagnes is POAS, Profit On Ad Spend. Met ROAS focus je op de omzet, maar met POAS wil jij juist een optimale marge. In Google Ads kan je bijvoorbeeld jouw marge terug schieten naar Google Ads, zodat je hierop kan optimaliseren. Bij een POAS van 100% zijn jouw kosten gedekt. Een POAS van boven de 100% zorgt voor winst en een POAS onder de 100% zorgt voor verlies.
De formule om de POAS te berekenen is als volgt: POAS = (Marge / Kosten) * 100%
Een voorbeeld van een POAS berekening: Omzet = € 10.000, Inkoopkosten = € 5.000,- en de marketingkosten zijn € 2.000. Dan ziet dit als volgt uit: ((€ 10.000 – € 5.000) / € 2.000) = 2,5 * 100% = 250%. De ROAS is dan 250%. In deze formule zijn wij nu alleen uit gegaan van inkoopkosten, maar er zijn nog meer kosten zoals loonkosten, warehousekosten, betaalkosten, verzendkosten etc.
Er zijn dus heel veel mogelijk manieren om het rendement van online adverteren te meten. Wil jij ook meer uit online marketing halen? Neem dan nu contact met ons op.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][contact-form-7 id=”391″][/vc_column][/vc_row]