Wanneer je gaat starten met Google Ads, dan kan het soms lastig zijn waar je moet beginnen. Er is namelijk heel veel mogelijk en daarnaast zijn er ook diverse campagne type. Maar voordat je gaat starten met Google Ads, is het van belang om een goede SEA strategie op te zetten. Wie ga je targetten en waar zitten die potentiële klanten? Om dit te ontdekken is er een model ontwikkeld die je hierbij kan helpen, namelijk het See Think Do Care model. Dit model beschrijft de klantreis van jouw klant. Is de klant onwetend of weet die al wat die gaat kopen? In de blog leggen wij uit wat het See Think Do Care model is en welke campagne type je kunt gebruiken in Google Ads.
Het See Think do Care model beschrijft de klantreis van jouw klant. Dit gaan van nog geen interesse tot bestaande klant. De klantreis wordt in dit model in 4 verschillende stappen besproken. Hieronder een overzicht van de 4 stappen en wie jouw doelgroep is. Per stap leggen wij uit wat je moet doen om dit model succesvol in te zeten in Google Ads en welke campagne type je moet gebruiken.
Wil je potentiële klanten bereiken die nog in de SEE fase zitten, dan is het van belang dat je een hele grote doelgroep aanspreekt. De klanten zijn niet actief opzoek naar jouw dienst of product, maar zijn in potentie interessant. Om deze doelgroep te bereiken kan je het best gebruik maken van YouTube en Display.
Hoe weet je dan wie jouw doelgroep is? Er zijn meerdere mogelijkheden. Allereerst kan je in in Google Analytics of Google Ads inzien in welke in-market of affinity audience jouw huidige bezoekers zin in bevinden. Heb je al heel veel klanten, meer dan 1.000, klanten, dan zou je ook deze analyse kunnen doen via Customer Match. Dit zijn namelijk jouw daadwerkelijke klanten en die geef jou nog meer inzicht in welke doelgroep men zich bevind.
Zodra je gaat starten met YouTube en Display campagnes, zijn er verschillende mogelijkheden. Vooral bij YouTube zijn er diverse mogelijkheden. De meeste gebruikte campagne type om de SEE audience te bereiken in YouTube for Reach. Hiermee geef je aan dat je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken. Bij Displays is het iets makkelijker. Daar geef je vooral aan welke doelgroep je wilt bereiken met een aantal ads. Eventueel kan je daar later nog websites of mobiele apps uitsluiten.
De volgende klantfase van jouw potentiële klant is de THINK fase. Deze doelgroep heeft interesse in jouw product of dienst, maar is nog op zoek naar een aanbieder. In deze fase moet je deze klant gaan bereiken en benaderen om jouw merk kenbaar te maken. In deze fase bied Google Ads diverse mogelijkheden. Hieronder gaan wij een aantal van deze mogelijkheden uitleggen.
Allereerst heb je Performance Max. Deze nieuwe campagnetype wordt steeds vaker en breder ingezet. Performance Max zou je eventueel nog in de SEE fase gebruiken, maar wij adviseren om dit pas vanaf de THINK fase te doen. Performance Max is helemaal gericht op doelgroepen targetten. Dus heb je interessante doelgroepen gemaakt met in-market of met zoekwoorden, dan is dit dé beste keuze.
Met Performance Max geef je best veel uithanden en daarom kan je ook de overige campagne type afzonderlijk nog inzetten. Zo kan je Display en Youtube nog steeds inzetten, maar dan al meer conversie gericht. Zo kan je in de fase ook al starten met Youtube for Action. Dan ga je al wel richting de DO fase. Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om te starten met Discovery Ads.
Daarnaast blijven Search en Shopping in deze fase heel belangrijk. Jouw klanten zijn bijvoorbeeld muzikant en willen binnenkort misschien een nieuwe gitaar kopen. deze klant gaat dan al opzoek naar een nieuwe gitaar om te kijken welke gitaren er momenteel zijn. Deze zoekvraag kan je perfect met Search en Shopping beantwoorden.
Van alle fase richten de meeste mensen op deze fase, omdat hier de keiharde Euro’s worden verdiend. En ja, dit is een hele belangrijke fase, maar onderschat niet de meerwaarde van de See en Think fase.
Google Ads is vooral gericht op performance. En dit zie je vooral terug in de automatische biedstrategieën. In Search, Shopping gen Performance max kan j namelijk sturen op onder andere ROAS, CPA, Conversies en conversiewaarden maximaliseren. Daarom worden deze kanalen het meest ingezet om die conversie binnen te halen. Afhankelijk van het udget, kan je aparte Search, Shopping en Performance Max campagnes opzetten. In de meeste gevallen doen wij die ook, omdat je in Search en Shopping nog wat meer control hebt.
Deze fase wordt heel vaak vergeten bij de meeste klanten. De klant is binnen en heeft betaald. Daarnaast wordt er natuurlijk ook gebruik gemaakt van e-mail om tot herhaalaankopen te doen. Maar vaak wordt Google Ads vergeten, terwijl er daadwerkelijk hele vele mogelijkheden zijn.
Heb je een grote webshop, dan moet je gebruik maken van Customer Match. Met deze Customer Match lijst(en) kan je namelijk jouw bestande klanten op alle Google kanalen benaderen. Of het nu gaat om een speciale actie of dienst, deze klanten zijn veelal goedkoper in jouw marketingstrategie dan de acquisitie voor nieuwe klanten.
Met het See Think Do Care model heb je ene goede leidraad op jouw Google Ads strategie op te zetten. Per klant zijn er verschillend invalshoeken om dit te benaderen. Bij de een klant werkt Youtube juist hel goed om de boodschap over te laten komen en bij de andere juist met tekstadvertenties. Heb jij nog vragen over het See Think Do Care model en hoe jij die moet implementeren? ADoptimizr is een SEA bureau met jaren en wij kunnen jou zeker helpen!