Black Friday is voor de meeste bedrijven dé periode om omzet te maken. Voor de ene bedrijf is het een extra sale periode en voor een andere bedrijf kan deze het bedrijf “nog redden”. Q4 bestaat uit nog meer sales momenten waar jij kan inspelen, denk aan Halloween, Singles Day, Sinterklaas, Kerst en als laatste Oud en Nieuw. Tijdens deze periode is de consument ook op zoek naar ‘koopjes’. Kortom, kwartaal 4 is dé periode om jouw jaar met een knaller te eindigen! Daarom hebben wij een aantal tips opgesteld om jouw Black Friday tot een succes te maken door Google Ads in te zetten.
Heb jij tijdens Black Friday en Cyber Monday een actie? Dan wil je dit in Google Shopping laten zien! Google Shopping is hét kanaal voor webshopeigenaren om de producten te promoten en te verkopen. Met Google Shopping Promoties kan je dit nu laten zien. Je hebt de keuze uit 4 verschillende promoties die je kan instellen:
De acties kan je in jouw feed zetten, of direct in het Merchant Center. Je kan deze acties van te voren instellen. Je geeft namelijk aan wanneer deze actie live gaat en wanneer de actie is verlopen.
Heb je producten in de aanbieding, dan kan je dit ook aan Google doorgeven. In de kolom ‘price’ staat altijd jouw normale prijs en in de kolom ‘sale_price’ geef je dan de waarde van de actieprijs mee. Zodra Google deze informatie heeft, is het mogelijk dat er een sales badge verschijnt. In de badge staat dan ‘prijsdaling’ of ‘uitverkoop’. Tevens zie je dat de oude prijs is doorgekruist en de actieprijs in het groen is vermeld. Deze aanpassingen vallen op en dus is de kans groter dat jouw klant op jouw advertentie gaat klikken!
LET OP: In het verleden is dit ook weleens misbruikt, door de prijzen te verhogen net een paar dagen voor de actie. Zo creëerde men kunstmatige kortingen. De EU heeft hier nu regels voor vastgesteld. In de afgelopen 30 dagen mag de originele prijs niet veranderen of de laagste prijs in deze periode wordt gebruikt.
Voorbeeld: een product kost op 1 oktober € 50,-. Op 10 november kost dit product nu € 40,- en tijdens Black Friday (29-11) kost dit product € 35,-. De laatste prijswijziging was binnen 30 dagen naar € 40,-. Dus je mag NIET zeggen van € 50,- naar € 35,-, maar van € 40,- naar € 35,-.
Hieronder een voorbeeld met welke waarde jij mee moet geven in de feed om zo de sale price te tonen in Google Shopping.
Bestandsindeling Voorbeeld van invoer Tekst (tsv) 15.00 EUR
XML (feeds) <g:sale_price>15.00 EUR</g:sale_price>
Wil jij weten welke producten in aanmerking komen?
Zodra er een waarde in sale_price staat, dan wordt de actieprijs ook direct getoond in shopping. Maar soms is de sale prijs nog niet direct actief, maar tijdens een periode zoals Black Friday, Kerst, Singles Day of andere momenten. In de kolom sale_price_effective_date kan je dan de datum invullen vanaf wanneer de sale daadwerkelijk in gaat en ook eindigt. Zo kan je makkelijk alle sales al vooruit plannen.
Hieronder een voorbeeld met welke waarde jij mee moet geven in de feed.
Bestandsindeling Voorbeeld van invoer Text feeds 2016-02-24T13:00-0800/2016-02-29T15:30-0800
XML feeds <g:sale_price_effective_date>2016-02-24T13:00-0800/2016-02-29T15:30-0800</g:sale_price_effective_date>
Tijdens het Black Friday / Cyber Monday weekend zijn de conversies totaal anders dan in de rest van het jaar. Zo verandert onder andere jouw gemiddelde orderwaarde, conversiepercentage en ROAS. In de afgelopen jaren heeft Google ‘geleerd’ dat tijdens deze periode de statistieken totaal anders zijn. Maar nu kan jij dit ook aan Google doorgeven door een seasonal bid adjustment door te geven. Hiermee zeg jij eigenlijk tegen Google, dat tijdens deze periode de conversiepercentage anders is dan anders.
Wil je aan de slag met seizoensgebonden aanpassingen? Neem dan de volgende stappen:
Je kan kiezen tussen 2 verschillende aanpassingen
Tip: de seizoensgebonden aanpassingen kan je ook gebruiken voor jouw andere actieperiodes!
Een andere krachtig onderdeel in Google Ads zijn de componenten (extensies). Deze componenten verschijnen bij jouw advertenties en geven extra informatie. Er zijn verschillende componenten die je kan aanpassen/instellen voor Black Friday
Promotie: Met het promotie component kan je de actie communiceren. Je geeft aan wat de actie is en wanneer deze live is.
Sitelinks: Je kan een aparte sitelinks maken voor jouw Black Friday Acties. Via deze sitelink leid je de mensen door naar jouw actiepagina
Afbeelding: Voeg een banner/afbeelding toe met de actie. (Er is wel een kans dat deze worden afgekeurd door overlays en teksten)
Prijs: Je kan ook een prijscomponent aanmaken om bijvoorbeeld de nieuwe vanaf prijzen te communiceren.
Zijn jouw bezoekers op de site geweest, maar hebben ze niks gekocht? Dan wil je natuurlijk jouw actie nogmaals aan deze bezoekers tonen. Om dit te doen maak je een retargeting campagne aan. Hierdoor krijgen deze bezoekers een banner of een tekstadvertenteis te zien waar jij de actie weer vermeld.
Je kan een retargeting campagne op verschillende bezoekers tonen. Alles is afhankelijk van de grootte van de doelgroep
Zorg er wel voor dat je alle converteerders uitsluit.
Natuurlijk kan je de actie ook toevoegen aan al jouw search campagnes. Potentiële klanten kan je hierdoor benaderen door jouw actie duidelijk te communiceren. Dit kan je op alle niveaus doen van algemene zoekopdrachten tot op product niveau. Dit kan je allemaal automatiseren in een feed managementtool zoals Channable. Hier kan je bijvoorbeeld aangeven of een product in de actie is en dan vervolgens deze actie ook communiceren in de tekstadvertenties.
Heel veel klanten gaan uiteindelijk ook weer op jouw merknaam zoeken. Meestal zijn ze al op jouw site geweest en kan je ze dus met retargeting opnieuw targetten. Maar veelal komen ze ook terug door gewoon op jouw merknaam te zoeken. Dit is dat HET moment om jouw actie ook in jouw branding campagne te communiceren. Je titel is dan heel belangrijk. Zet jouw 2e kop dan vast en communiceer hier dan jouw actie.
Wij snappen het dat jij het lastig vind om de juiste content aan de juiste klanten te tonen. ADoptimizr is een Google Ads bureau die al meer dan 15 jaar campagnes optimaliseert voor haar klanten. Wij weten dus hoe je de beste campagne moet opzetten voor Black Friday, maar ook voor andere salesperiodes. Wil jij weten wat ADoptimizr voor jou kan doen? Neem dan contact met ons op!