Socials:
Google Ads

Wat is Google Ads?

juli 23, 2024

Google Ads, voorheen Google AdWords, is een mooi marketing middel om jouw bedrijf te laten groeien. Maar wat is Google Ads nu precies? In dit blog leggen wij uit wat Google Ads precies is en hoe het werkt.

Google Ads is een online advertentieplatform van Google waarmee bedrijven advertenties kunnen maken en weergeven aan gebruikers van Google. De advertenties worden in Google en op de partnersites van Google weergegeven. De advertenties kunnen dus verschijnen op de resultatenpagina van Google Zoeken, op YouTube en op miljoenen websites die deel uitmaken van het Google Display Netwerk.

Wat is het doel van Google Ads?

Het belangrijkste doel om Google Ads te gebruiken om meer conversies en leads te krijgen voor jouw bedrijf. Maar dit kunnen ook hele andere dingen zijn, zoals nieuwsbrief aanmeldingen, inschrijven voor webinair, checklist  downloaden en nog veel meer. Uiteindelijk komt het er op neer dat je Google Ads kan gebruiken om jouw bedrijf te laten groeien.

Wat is er mogelijk in Google Ads?

Er zijn verschillend mogelijkheden in Google Ads om te adverteren. Dit zijn namelijk

  • Tekstadvertenties: Wil jij adverteren in de zoekresultaten van Google dan kies je voor tekstadvertenties ook wel Google Search genoemd. Als er een bepaalde zoekterm wordt gebruikt, worden de advertenties zichtbaar bij de resultaten. Deze verschijnen veelal bovenaan de pagina. Verder is het ook mogelijk om de tekstadvertenties te gebruiken in het Google Display netwerk.
  • Beeldadvertenties: Je kan ook adverteren met beelden/afbeeldingen in Google, dit heet Google Display. De beeldadvertenties worden meestal op het Google Display Netwerk geplaatst. Met een beeld kan je jouw bedrijf nog veel beter ‘laten zien’.
  • Shopping advertenties: Heb jij een webshop? dan moet je ook shoppingadvertenties inzetten. Dit noem je Google Shopping. Zodra men een zoekterm invult, dan verschijnt er bovenaan in de zoekresultaten in Google een hele reeks met producten.
  • Video advertenties: Naast statische afbeeldingen kan je ook video gaan inzetten. Dit kan ook via Google Display, maar ook met Youtube Ads. Door een video te gebruiken, kan jij nog beter het verhaal overbrengen naar jouw potentiële klanten.
  • App advertenties: Heb jij een app? Dan kan je die ook promoten in Google Ads. Dit kan in de Google Play store of via Google Zoeken.

Hoe werkt Google Ads?

Nu wij weten wat Google Ads precies is en wat het doel is. Nu wil je natuurlijk ook weten hoe dit werkt. Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee moet houden.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore bepaalt hoe goed jouw advertentie is. Jij krijgt een score van 1-10, waarbij 1 heel slecht is en 10 heel goed. Deze kwaliteitsscore wordt berekent aan de hand van een aantal voorwaarden:

Advertentie: Is de advertentie relavant aan het zoekwoord? Komt het zoekwoord bijvoorbeeld terug in de advertentie.

Landingspagina: Hoe relevant is de landingspagina voor d emensne die op jouw advertentie klikken

CTR: de kans dat er op jouw advertentie wordt geklikt.

Google wilt dat jij zo releavnt mogelijk adverteert. Het is dus belangrijk dat jij op basis van de juiste zoekwoorden ene relevant advertentie en landingspagin hebt. Adverteer jij bijvoorbeeld op rode sneakers, dan moet je dit ook in de advertenties beschrijven en laten landen op een pagina die over rode sneakers gaat. Gaat de advertenties over sneakers en is de landingspagine de homepage Dan krijg jij waarschijnlijk een lage score.

De kwaliteitsscore is een belangrijk onderdeel in het hele biedingsproces in Google Ads. Dit leggen wij zo verder uit.

Biedingen

Als je een advertentiecampagne start in Google Ads, moet je bieden op zoekwoorden die relevant zijn voor je advertentie. Biedingen bepalen hoeveel je bereid bent te betalen wanneer iemand op je advertentie klikt. Dit heet een CPC-bod (Cost-Per-Click). Er zijn een aantal belangrijke biedstrategieën:

  1. Handmatige CPC: Je stelt zelf in hoeveel je maximaal wilt betalen per klik.
  2. Klikken Maximaliseren Google stelt automatisch biedingen in om je doelen te bereiken, zoals zoveel mogelijk klikken krijgen binnen je budget.
  3. Doel-CPA: Je stelt een doel-CPA (Cost-Per-Acquisition) in en Google optimaliseert je biedingen om zoveel mogelijk conversies te krijgen tegen die kosten.
  4. Doel-ROAS: Je stelt een doel-ROAS (Return On Ad Spend) in en Google optimaliseert je biedingen om zoveel mogelijk conversiewaarde te krijgen tegen die kosten.
  5. Conversie/Conversiewaarde maximaliseren; Google probeert zoveel mogelijk conversies op conversiewaarde te generen.

Ad Rank

Ad Rank is het totaal score van de kwaliteitsscore en biedingen. Hebben jij en de concurrent dezelfde kwaliteitsscore, dan is de bieding bepalend. Heb jij een beteren kwaliteitsscore dan de concurrent, dan kan het zijn dan jij minder moet betalen voor plek 1 en dan de concurrent meer betaalt per klik op plek 2. Het is dus heel belangrijk om de advertenties zo relevant mogelijk te maken.

Google Ads kosten

Helaas is Google Ads niet gratis en zijn er kosten aan verbonden. De kosten voor Google ads gaan vrijwel altijd door middel van CPC (Cost Per Click). Dat wil zeggen dat je voor iedere klik betaal. Dit kan al vanaf 1 cent maar kan oplopen tot meer dan 10 euro per klik!

Starten met Google Ads

Nu je weet wat Google Ads is en hoe het werkt, ben jij wellicht overtuigd om ook gelijk aan de slag te gaan. dat begrijpen wij helemaal. Je kan natuurlijk eerst zelf starten om te kijken en ondervinden hoe het precies allemaal werkt. Heb jijons! daar toch geen tijd voor of je vind het toch te moeijlijk. Dan kan jij Google ads uitbesteden aan ons!

Deel dit bericht