Je staat op het punt om je eerste Google Ads e campagne op te zetten. In Google ads is veel mogelijk en zo ook met welke Google advertenties. Uiteindelijk heb je ervoor gekozen om te starten met Google Search. Dat betekent dat je tekstadvertenties moet gaan maken. Nu blijken er verschillende mogelijkheden te zijn. Welke advertentietypes zijn er en want kan je ermee?
Er zijn 3 belangrijke tekstadvertentietypes die je voor Google Search kan inzetten. Dit zijn uitgebreide tekstadvertenties, dynamische zoekadvertenties en responsieve zoekadvertenties
De ‘standaard’ tekstadvertenties zijn tegenwoordig de uitgebreide tekstadvertenties, ook wel Expanded Text Ads (ETA) genoemd. Deze uitgebreide advertenties vervangen de normale tekstadvertenties. De voordelen van de uitgebreide tekstadvertenties zijn:
De uitgebreide tekstadvertenties is een must have voor iedereen die tekstadvertenties inzet. Zodra je deze advertenties aanmaakt, is het belangrijk dat je per advertentiegroep minimaal 3 advertenties aanmaakt. Door verschillende advertenties aan te maken, kan je testen welke advertenties wel en niet werken. Vervolgens kan je meer nieuwe advertenties aanmaken die je kan testen. Andere voordelen van dit advertentietype zijn:
Dynamische zoekadvertenties, ook wel Dynamic Search Ads (DSA) genoemd, kan je alleen gebruiken bij een DSA campagne. De vrijheid bij het maken van deze advertentie is zeer beperkt. De titel en url worden namelijk dynamisch ingevuld door Google. Googel gebruikt jouw website om de titels en url’s in te vullen. Jij hebt alleen de mogelijkheid om 2 beschrijvingen in te vullen van ieder 90 tekens, Ook hier geldt dat je minimaal 3 advertenties moet aanmaken per advertentiegroep.
Responsieve zoekadvertenties, ook wel Responsive Search Ads (RSA) genoemd, is het nieuwe parade paardje van Google. Met deze tekstadvertentie geef je de controle volledig uit handen. Google gaat zelf de advertenties aanmaken. Het enige wat jij moet doen, is een aantal titels en beschrijvingen instellen. Vervolgens gaat Google tekstadvertenties samenstellen. Google gaat dan de advertenties optimaliseren en alleen de juiste combinaties van titels en beschrijvingen weergeven. Hieronder een aantal tips voor het instellen van Responsive Search Ads:
Responsieve zoekadvertenties worden vaak naast de uitgebreide tekstadvertenties toegepast. Het is daarom aan te raden om per advertentiegroep 1 RSA advertentie te maken en minimaal 3 ETA advertenties.
Google zoeken is een m