Socials:
Google Ads

Winkelbezoeken instellen en optimaliseren in Google Ads: Hoe doe je dat?

augustus 11, 2023

Winkelbezoeken meten in Google Ads: Hoe doe je dat?

Veel mensen starten online met het vinden van producten en diensten, voordat ze naar een winkel of bedrijf gaan. Met Google Ads kan je deze potentiële klanten benaderen met bijvoorbeeld tekst advertenties. Maar je wilt ook jouw bedrijf locatie promoten en dat kan nu met het meten van winkelbezoeken! Met het meten van winkelbezoeken (Google Store Visits) kan jij de volledige waarde van jouw online advertenties meten door rekening te houden met de extra conversies die offline plaatsvinden. Je kan nu dus jouw campagnes optimaliseren door het meten van winkelbezoeken en vervolgens jouw omnichannel-prestaties en rendement te meten van jouw Google Ads campagnes.

Hoe werkt het meten van winkelbezoeken?

Voordat we de winkelboeken gaan instellen als conversies, is het ook goed om te weten hoe winkelbezoeken nu worden gemeten.

stappen winkelbezoeken meten

  1. Een klant heeft een Google-account en is ingelogd. De klant meld aan voor Locatiegeschiedenis in de accountinstellingen. De klant ziet een advertentie voor uw winkel en heeft interactie ermee.
  2. Vervolgens bezoekt de klant jouw winkel
  3. Google koppelt het bezoek van de klant aan de winkel aan engagements met uw advertentie op zo’n manier dat de privacy wordt beschermd. Voor winkelbezoeken gebruikt Google anonieme, verzamelde statistieken die vervolgens worden geëxtrapoleerd zodat ze een bredere populatie van uw klanten vertegenwoordigen. Het kan zijn dat er een extra stap voor enquêteverificatie komt als er potentiële bezoeken worden vastgesteld. Dit wordt gedaan om te controleren of de data die wordt verzameld ook correct.
  4. Google Ads maakt gemodelleerde statistieken door huidige en oudere gegevens te gebruiken over het aantal klanten dat op jouw advertenties heeft geklikt of deze heeft bekeken en later uw winkel heeft bezocht. Jij kan deze resultaten vervolgens in uw Google Ads-rapporten voor winkelbezoeken bekijken.

Google Business profiel

Om het meten van jouw winkelbezoeken moet je Google Business profiel hebben. Zodra jee een Google Business profiel hebt, dan kan je die koppelen met jouw Google ads account. In het google Business profiel kan je allerlei informatie delen over jouw bedrijf. Een aantal belangrijke gegevens zijn:

  • Bedrijfsnaam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • website
  • Foto’s

Er is nog veel meer mogelijk met Google Business. Google heeft een lijst met alle informatie die je in jouw Google Business profiel kan instellen.

Criteria voor Google Ads Store Visits

Om ook daadwerkelijk de store visits te meten voor jouw winkel, moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. De voorwaarden zijn als volgt:

  • Jouw winkel moet aanwezig zijn in de landen die winkelbezoeken aanbieden, Nederland en België zijn in ieder geval geschikt.
  • De locaties mogen geen gevoelige locaties zijn. Bijvoorbeeld geen locaties die gerelateerd zijn aan gezondheidszorg, religie, seksuele content en kinderen.
  • Zorg er voor dat het Google Business profiel is gekoppeld met Google Ads.
  • In Google Ads moet je de de locatiecomponenten aanzetten, zodat de ads met jouw locatie wordt vertoond. De locatie wordt dan getoond als locatie extensie.
  • Verkoop jij producten via grote winkelketens, dan moet je locatiecomponenten voor partners gebruiken.
  • De advertenties moeten voldoende kikken en vertoningen ontvangen en jouw winkel/bedrijf moet voldoende winkelbezoeken ontvangen. Helaas wordt er niet aangeven wat het minimum aantal is

Als je aan de bovenstaande vereisten voldoet, gebeurt het volgende:

  • Jouw account begint automatisch met de rapportage van winkelbezoeken.
  • Conversies via winkelbezoeken worden toegevoegd aan de kolommen, Alle conversies en View-through-conversies (alleen voor YouTube en Display) in uw campagnerapporten.
  • Er wordt een nieuwe conversieactie met de naam Winkelbezoeken aangemaakt in het Google Ads-account. Mocht je de conversieactie Winkelbezoeken niet zien, dan kan je een kolom toevoegen aan uw rapporten om de conversieactie te bekijken.

Conversiewaarde toevoegen voor winkelbezoeken

Het meten van winkelbezoeken is ingesteld en in jouw Google Ads campagnes zien je nu heet aantal bezoeken. Uiteindelijk wil je ook iets met deze data doen en er ook op sturen. Het kan namelijk interessant zijn om de Google Ads campagnes te sturen op winkelbezoeken. Dit kan bijvoorbeeld voor jouw performance max campagnes. Je kan dan sturen op CPA of of ROAS. Sturen op ROAS werkt momenteel beter dan conversies. Maar helaas hebben de winkelbezoeken nu nog geen waarde, maar dat kan je wel instellen!

Conversiewaarde winkelbezoeken

Om waarde toe te voegen aan jouw winkelbezoeken, moe je de volgende stappen doen

  • Ga naar Conversies
  • Vervolgens klik je op winkelbezoeken
  • Instellingen bewerken
  • Ga naar Waarde
  • Kies voor: Dezelfde waarde voor elke conversie gebruiken en vul het bedrag in

Om tot een geschikt bedrag te komen kan je eerst starten met het gemiddelde AOV.

Online en offline conversies bij elkaar optellen in Google Ads

Heb je een webshop en een fysieke winkel, dan wil je misschien sturen op beide conversies en dat is mogelijk! Hiervoor moet je een aangepast conversie maken. Dit doe je door de volgende stappen uit te voeren:

  • Ga naar Conversies
  • Vervolgens klik je op aangepast doel toevoegen
  • Geef het doel een naam
  • Vervolgens selecteer je de juiste conversieacties (online conversies en winkelbezoeken)
  • Klik op opslaan

Wacht altijd even een a twee weken om te kijken of de conversies juist worden gemeten. De aangepast conversie is nu aangemaakt, maar jouw campagnes worden nu nog niet geoptimaliseerd. ga naar jouw campagne en wissel het conversiedoel naar dit aangepast conversiedoel. En voilà, de campagnes worden nu geoptimaliseerd op basis van online conversies en offline conversies!

Wil jij ook jouw winkelbezoeken meten en jouw Google Ads uitbesteden? Neem dan contact met ons!

Deel dit bericht