Socials:
Google Ads

Youtube Ads resultaten meten met Brand Lift en Search Lift

juni 11, 2024

Veel bedrijven wachten met het starten van YouTube Ads. En dan begrijpen wij helemaal, want het is een andere discipline dan bijvoorbeeld Google Shopping. Een ander argument dat vaak wordt genoemd, is dat YouTube Ads moeilijk te meten is. Dat is voor een deel waar, maar dat komt ook doordat YouTube Ads niet gericht is op direct conversies, maar iets meer op branding. Daarom worden vaak soft conversions zoals, aantal pageviews, winkelpagina bezocht, op x time on site. Maar omdat YouTube voor een groot deel ook voor branding wordt ingezet, zijn er 2 mogelijkheden om dit te meten, namelijk met Brand Lift en Search lift. Wij leggen uit wat de verschillen, hoe je dit moet instellen en wat de voorwaarden zijn.

Brand lift vs Search Lift

Binnen YouTube zijn er dus 2 mogelijkheden om de effectiviteit van de advertenties te meten, namelijk Brand Lift en Search Lift.

Brandlift: Dit onderzoek kijkt vooral of jouw merknaam (advertentie) is blijven hangen in houw doelgroep.

Search Lift: Dit onderzoek kijkt of er meer op jouw merknaam wordt gezocht in Google

 

Wat is Brand lift?

Een brand Lift survey richt zich voornamelijk om te onderzoeken of de ads voor meer awareness heeft gezorgd. Dit wordt gemeten door YouTube gebruikers een enquête voor te schotelen of ze een video van een merk hebben gezien. Deze enquête wordt aan de gebruikers getoond die advertentie hebben gezien, maar ook aan een controlegroep die de advertentie niet hebben gezien.

Wat is Search Lift?

Met een Search Lift ga je onderzoeken of de advertenties heeft gezorgd in hogere zoekvolumes voor jouw product/merk. Google kijkt dan of de volumes in Google organisch en in Youtube omhoog zijn gegaan.

Opzetten van de testen

Heb je een Google contactpersoon, dan kan je  ook aan hem/haar vragen om zo’n test op te zetten. Zij helpen jou dan ook wat de beste vragen zijn en het analyseren van de gegevens. Maar je kan het ook zelf opzetten. LET OP: Dit is niet bij iedereen beschikbaar!

Verder is er een minimaal budget nodig om een Brand lift survey op te zetten. Binnen 10 dagen moet je voor Nederland € 15.000,- besteden aan YouTube Ads. In andere landen kan het budget wat lager zijn. Er is veel budget nodig om de resultaten goed te meten. Voor veel bedrijven zal dit dus niet van toepassing zijn.

Brand lift opzetten

  1. Klik in uw Google Ads-account op Doelen
  2. Klik op de vervolgkeuzelijst Metingen in het sectiemenu.
  3. Klik op Liftmeting.
  4. Klik op de plusknop Toevoegen.
  5. Voer de product- of merknaam in die u in de campagne promoot.
    Opmerking: de product- of merknaam die u gebruikt, moet specifiek zijn, bijvoorbeeld ‘Google Pixel 4’ in plaats van ‘Pixel’. Het moet overeenkomen met het gewenste antwoord in de enquête. Als u van plan bent meerdere enquêtes uit te voeren voor hetzelfde product of merk, kunt u overwegen om voor elke enquête een unieke ID toe te voegen om ze van elkaar te onderscheiden, bijvoorbeeld ‘Product – Enquête 1’, ‘Product – Enquête 2’, enzovoort.
  6. Selecteer Merkimpact.
  7. Klik naast ‘Taal van de enquête’ op het vervolgkeuzemenu en selecteer de taal van de enquêtevraag (bijvoorbeeld Engels). De taal van de enquêtevragen moet overeenkomen met de taal in de videoadvertentie die aan uw campagne is gekoppeld. Als u videoadvertenties in meerdere talen heeft, wilt u wellicht meerdere producten of merken (één voor elke taal) maken en koppelen aan de bijbehorende videoadvertenties.
  8. Klik onder ‘Enquêtevragen’ op de vervolgkeuzemenu’s om het type vragen op te geven dat wordt weergegeven wanneer mensen uw advertentie bekijken.
    Product- of merktype: Selecteer een specifiek product- of merktype, bijvoorbeeld Automotive – Product.
    Uiteindelijk beoogde actie: Selecteer een specifieke actie die u wilt dat mensen ondernemen voor uw product of merk, bijvoorbeeld Kopen.
  9. Selecteer maximaal drie statistieken die u in de enquête wilt meten.
    1. Advertentieherinnering
    2. Bewustzijn
    3. Overweging
    4. Gunstigheid
    5. Koopintentie
  10. Voer onder ‘Enquête-antwoorden’ uw product- of merknaam in en maximaal drie product- of merknamen van concurrenten. Uw product- of merknaam moet het voorkeursantwoord in de enquête zijn.
  11. Bekijk de enquêtevragen in het voorbeeldvenster.
  12. Klik op Opslaan.
  13. Navigeer naar de campagne en selecteer vervolgens Campagne-instellingen.
  14. Klik op Campagne bewerken.
  15. Selecteer onder ‘Liftmeting’ het betreffende product of merk.
  16. Klik op Opslaan.

Het kan tot 48 uur duren voordat  de enquêtes worden goedgekeurd. Als er problemen zijn, bijvoorbeeld als een antwoord verkeerd is gespeld, of als de antwoorden het advertentiebeleid van Google schenden, kan de enquête worden afgewezen. Als deze wordt goedgekeurd, wordt de enquête automatisch uitgevoerd zodra de campagnes worden uitgevoerd.

Search lift opzetten

  1. Klik in uw Google Ads-account op Doelen
  2. Klik op de vervolgkeuzelijst Metingen in het sectiemenu.
  3. Klik op Liftmeting.
  4. Klik op de plusknop Toevoegen.
  5. Voer de product- of merknaam in die u in de campagne promoot.
    Opmerking: de product- of merknaam die u gebruikt, moet specifiek zijn, bijvoorbeeld ‘Google Pixel 4’ in plaats van ‘Pixel’. Het moet overeenkomen met het gewenste antwoord in de enquête. Als u van plan bent meerdere enquêtes uit te voeren voor hetzelfde product of merk, kunt u overwegen om voor elke enquête een unieke ID toe te voegen om ze van elkaar te onderscheiden, bijvoorbeeld ‘Product – Enquête 1’, ‘Product – Enquête 2’, enzovoort.
  6. Selecteer Zoekimpact.
  7. Selecteer de campagnes die u in de enquête wilt opnemen.
  8. Voeg in het gedeelte ‘Instellingen voor zoekimpact’ één tot drie zoektermen toe aan elke groep. Gebruik de enter-toets om termen binnen de groep te scheiden. Voor elke groep zoektermen worden rapporten gegenereerd.
  9. Als u een extra groep zoektermen wilt toevoegen, selecteert u Nog een groep toevoegen.
  10. Klik op Opslaan.

Wil jij ook aan de slag met Youtube Ads? Laat dan jou sea uitbesteden aan ADoptimizr. Wij zorgen voor rendabele campagnes!

Deel dit bericht