Google Advertenties
28jul, 2023

Google Advertenties: Wat is er mogelijk en hoe maak je een advertentie?

In Google is er heel veel mogelijk en daarom zijn er ook verschillende advertenties die je kan maken. Voor ieder Google kanaal kan je advertenties maken. Moet je een tekstadvertenties maken, of heb je juist beeld of video nodig? Er is zoveel mogelijk met de advertenties en daarom hebben wij overzicht gemaakt van alle advertenties in Google Ads.

Google Search Advertenties

Google Ads is groot geworden door tekstadvertenties. Er zijn al heel veel verschillende mogelijkheden geweest zoals de standaard tekst advertenties en de uitgebreide tekstadvertenties. Beide zijn niet meer te gebruiken. Momenteel kan je kiezen tussen twee verschillende tekstadvertenties, Responsieve zoekadvertentie en de Uitgebreide dynamische zoekadvertentie

Responsive Search Ads (Responsieve zoekadvertentie)

Een responsive search ad moet je maken als je een tesktadvertentie wil hebben. Met een RSA maak je verschillende koppen en beschrijvingen voor jou advertentie. Deze koppen worden door Google getest door middel van machine learning. Na het testen van de verschillende koppen en beschrijvingen worden de beste teksten automatisch meer getoond. Om de

De vereiste voor een responsieve advertentie zijn:

  • URL: De url waar mensen op landen als ze op de advertentie klikken
  • Koppen: Minimaal 3. Wij adviseren altijd om minimaal 6 koppen te maken
  • Beschrijvingen: Minimaal 2. Wij adviseren altijd om minimaal 4 beschrijvingen te maken

Alle andere opties zoal het weergavepad en alle extensies en item zijn optioneel. Wij adviseren wel op ook die toe te passen op de advertentie. Dit zorg namelijk voor ene nog betere relevantie van jou advertentie en dat verhoogd ook weer de kwaliteitsscore. Een hogere kwaliteitsscore kan resulteren in een lagere CPC.

Dynamic Search Ads (Uitgebreide dynamische zoekadvertentie)

Een dynamische zoekadvertenties vertoont automatisch advertenties op basis van de inhoud van jouw website. De koppen en de url’s worden door Google zelf gemaakt. Het enig wat jij nog moet toevoegen zijn 2 beschrijvingen.

Wat bij een dynamische zoekadvertentie wel belangrijk is, is een goede targeting. Zo kan je bijvoorbeeld een advertentiegroep aanmaken met alle ur’s van een productcategorie. Hierdoor kan je teksten in de advertentie gericht schrijven op deze productcategorie. Wij hebben nog een aantal tips voor een DSA.

Google Shopping advertenties

Met Google shopping advertenties wil jij jouw producten zichtbaar hebben in Google Shopping. Om een Google Shopping advertentie te maken, moet je eerst een account maken op Google Merchant Center. Vervolgens moet je het Merchant Center account koppelen met jou Google Ads account. Zodra dit is gedaan, kan je in een Shopping campagne maken.

Er zijn een aantal velden verplicht om een Shopping advertentie te maken, namelijk:

  • ID: bijvoorbeeld de SKU van het product
  • Titel: Naam van het product
  • Beschrijving: Beschrijving van het product
  • Link: een link naar het product
  • Afbeeldingslink: een link naar de afbeelding van het product
  • Beschikbaarheid: De beschikbaarheid van het product
  • Prijs: De prijs van het product
  • Merk: Merk van het product
  • GTIN: Unieke code van het product, bijvoorbeeld de EAN
  • Conditie: Is het product nieuw, refurbished of gebruikt

google shopping voorbeeldenDaarnaast zijn er nog meer velden die je kan meegeven. De producten kan je handmatig toevoegen of uploaden via een Google Spreadsheet of een feedmanagement tool zoals Channable.

Google Display advertenties

Met Google display advertenties maak je visueel aantrekkelijke advertenties in het Google Display Netwerk. Dat wil zeggen dat de advertenties niet op een van de Google kanalen worden vertoond, maar op alle andere sites die zijn aangesloten op het Google Display Netwerk. Dit zorgt natuurlijk voor en nog groter bereik om jouw merk zichtbaar en kenbaar te maken.

Responsieve display-advertenties

Er is maar een mogelijkheid om een advertentie te maken voor Google Display namelijk Responsieve display-advertentie. Net als bij vele andere advertentie moet je meerdere teksten en beeldne toevoegen, zodat Google de beste advertenties toont. Wat moet je dan allemaal toevoegen?

  • Uiteindelijke URL: De url waar mensen op landen als ze op de advertentie klikken
  • Bedrijfsnaam: Naam van jouw bedrijf
  • Afbeeldingen: Liggende afbeelding (1,91:1), Vierkante afbeelding (1:1) en Staand (9:16)
  • Logo’s: Liggend logo (4:1) en Vierkant logo (1:1)
  • Video’s: Is niet verplicht
  • Koppen: Maximaal 5 koppen
  • Lange kop: 1 lange kop van maximaal 90 tekens
  • Beschrijvingen: Maximaal 5 beschrijvingen

Performance Max Advertenties

Een performance max advertentie is een combinatie van een tekst, display en youtube advertentie. Met PMax adverteer je namelijk in alle Google kanalen en daarom kan je ook alle opties maken. Het is niet verplicht om bijvoorbeeld een display advertentie te maken en alleen maar de tekstadvertentie te maken. Wat kan ej allemaal invullen bij een Performance max advertentie:

  • URL: De url waar mensen o landen als ze op de advertentie klikken
  • Koppen: Minimaal 3. Wij adviseren altijd om minimaal 6 koppen te maken
  • Beschrijvingen: Minimaal 2. Wij adviseren altijd om minimaal 4 beschrijvingen te maken
  • Afbeelding: Liggende afbeelding (1,91:1), Vierkante afbeelding (1:1) en Staand (9:16)
  • Video: Een  Youtube-url

Wij hebben al een uitgebreide blog gemaakt hoe je ene performance max advertentie moet maken.

Disocovery Ads

Discovery Ads is een speciale advertentievorm waarbij je gaat adverteren op Display, Discovery, GMail en Youtube.  Hierdoor zijn er verschillende opties voor een advertentie. Hieronder ene lijst met opties die je moet instellen:

  • Uiteindelijk url
  • Kop (max 40 tekens)
  • Beschrijving (max 90 tekens)
  • Bedrijfsnaam (max 25 tekens)
  • Afbeeldingen: Max 10 afbeeldingen en één logo

Wij hebben al een uitgebreide blog gemaakt hoe je een discovery advertentie moet maken.

Youtube Advertenties

Er is  heel veel mogelijk met Youtube advertising. In YouTube ADS heb jij de keuze uit verschillende advertentievormen. Dit is ook afhankelijk welke doelstelling je hebt met YouTube. Afhankelijk van het campagnesubtype kan je kiezen uit onderstaande advertenties:

  • InStream-advertenties die kunnen worden overgeslagen: Worden voor tijdens of na de video getoond. Na 5 seconden kan je advertentie wegklikken.
  • InStream-advertenties die niet kunnen worden overgeslagen: De advertentie duurt maximaal 15 seconden en kan je dus niet weg klikken. In deze advertentie kan je dus hele goed jou boodschap kwijt.
  • Bumperadvertenties: Dit zijn korte video’s die maximaal 6 seconden duren en kunnen niet worden overgeslagen. Ideaal voor het promoten van producten en acties.
  • In-feed videoadvertenties: Deze advertenties worden alleen in YouTube getoond.
  • Outstream-advertenties: Deze advertenties worden alleen buiten YouTube getoond.

App Advertenties

Heb jij een app? Dan kan je die ook promoten via Google. Net als bij Youtube moet je eerst kiezen welke campagnesubtype je gaat nemen. Je kan kiezen uit:

  • App-installaties: Laat nieuwe gebruikers uw app installeren
  • App-engagement: Stimuleer bestaande gebruikers om acties uit te voeren in uw app. Minimaal 250.000 installaties vereist.
  • Pre-registratie voor app (alleen Android): Zorg ervoor dat nieuwe gebruikers zich registreren voor uw app voordat deze wordt gelanceerd

Google Apps AdvertentiesDe app advertentie worden vertoond op de verschillende Google kanalen, namelijk Google Zoeken, Google Play, YouTube en Discover.

Er zijn dus heel veel verschillende type advertenties in Google Ads. Wil jij ook meer uit Google Ads halen? Neem dan contact met ons op!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *