26mrt, 2024

Starten met Channable: De eerste stappen naar succesvolle feed management

Als webshop eigenaar weet je dat het heel belangrijk is om de juiste content te hebben. Deze content moet op de site staan, maar die heb je ook nodig om op andere platformen te adverteren. Platformen als Google Shopping, Bol, Facebook en prijsvergelijker zoals Beslist draaien op juiste product content. Om naar ieder kanaal de juiste content te sturen, heb je een feed management tool. Hiervoor gebruiken wij Channable. In dit artikel leggen wij uit wat de eerste stappen zijn voor een succesvolle feed optimalisatie.

Opzetten van Channable

Het opzetten van Channable bestaat uit 2 onderdelen, namelijk account en feeds. Beide leggen wij uit.

Account opzetten

Allereerst moet je een Channable account aanmaken. Voordat je van start gaat, moet jezelf eerst de vraag stellen: Waar ga ik Channable voor gebruiken en welke kanalen ga ik inzetten. Channable is namelijk opgebouwd uit verschillende pillars: Core, Marketplaces, PPC, Insights en Creative. Core is een vereiste. Hier geef je aan hoeveel producten jij wil importeren. De eerste stap is een webshop tot 500 producten. Echter, als je dit selecteert dan heb je niet toegang tot andere opties. Dus wil je marketplaces, ppc of insight gebruiken, dan moet je naar het volgende plan medium business.De overige producten zijn allemaal add ons. Oftewel dit kan je allemaal als extra optie toevoegen. Wil je jouw producten op Bol hebben, dan heb je de marketplace add on nodig. Maar je wilt niet alle orders nog handmatig verwerken, maar direct in je systeem zoals Shopify, Lightspeed of Woocommerce hebben. Dan je nog een order sync add on nodig

Bedenk dus vooraf goed wat je nu echt nodig hebt. Wil je nog niet starten met marketplaces of insights? Geen probleem, je kan het namelijk later allemaal nog aanpassen. Ee overzicht van alle kosten vind je terug op de Channable Plans pagina.

Verder moet je alleen nog de bedrijfsgegevens invullen en kan je aan de slag met jouw eerste feed!

Feeds opzetten

Yes, jouw Channable account is aangemaakt en nu wil jij aan de slag gaan! Het belangrijkste van feed management moet nu gaan gebeuren. Alle beschikbare en relevante data wil je in Channable hebben om uiteindelijk te gebruiken om alle platformen. Je hebt dus input feeds nodig voor jouw output feeds.

Input feeds

Channable heeft het voor de meeste webshops makkelijk gemaakt om alle product data in Channable te krijgen. Zij hebben namelijk koppelingen gemaakt met de grootste e-commerceplatformen zoals Shopify, WooCommerce en Lightspeed. Door een API koppelen te leggen tot de platformen heb je binnen no time alle product data binnen. Channable heeft dit allemaal uitgelegd in de implementatie.

Heb je nog meer data die je wilt importeren of heb je een webshop op een andere platform draaien? Dan kan je de data ook importeren met bijvoorbeeld een csv, xml of json bestand. Wil je nog extra data toevoegen dan kan je dit ook importeren. Bij het importeren van deze data heb je de keuze uit 3 mogelijkheden:

  • Add as new items: De items worden als nieuwe producten gezien en ook al een nieuw product toegevoegd
  • Combine on field: Heb je bijvoorbeeld extra data van een producten dan moet je deze optie seleceteren. De importveld en het bestaande veld moet je dan met elkaar koppelen
  • Item enrichment: Lijk op de vorige, maar nu ga je extra data toevoegen aan ALLE producten

Export feeds

Nu wil je de data doorsturen naar een ander kanaal. Maar ja, wat moet je nu precies doorsturen. Gelukkig heeft Channable al tal van templates gemaakt. Dit scheel al een hele hoop werk.

O yeah, de product data is binnen, nu begint het andere echte werk! Jij wilt bijvoorbeeld zo snel mogelijk jouw producten in Google Shopping krijgen. Want als webshop eigenaar weet jij dat veel potentiële klanten Shopping gebruiken voor de uiteindelijke conversie. Maar welke data moet je nu doorsturen en hoe moet je dit doorsturen?

Gelukkig heeft Channable voor de grootste platformen al een template klaar liggen. Dat wil zeggen dat de opmaak en de kolomnamen voldoen aan de eisen. Hoe je de data moet doorsturen, moet je nog wel bij het platform checken. Bijvoorbeeld bij levering binnen 1 dag. Bij de ene feed moet je 24h als waarde doorsturen, of 1 of 1 dag.

Wat je nu verder moet doen is om de kolommen met elkaar te koppelen. Bijvoorbeeld in de input feed staat een kolom naar price_incl_btw. Dit is de verkoopprijs van het product. Deze kolom moet je koppelen met de kolom price in Google Shopping. Nu weet Google wat de prijs voor het product is en kan die dan tonen in de shopping resultaten. Dit moet je dus doen met alle kolommen.

PS: Niet alle data die je uit de input feed krijgt komt dus overeen wat de platform wilt hebben. Hiervoor moet je ‘rules’ gaan bouwen om de data te bereiken of aan te passen.

Api koppelingen

Wil jij ook op Bol verkopen, dan wil je dat dit snel en realtime gebeurt. Een feed wordt 1 keer per dag (als je extra betaalt 1 keer per uur) gemaakt. Kortom prijswijzigingen komen vaak een dag later, laat staan je voorraad. Om dit te voorkomen heeft Channable api koppelingen gemaakt. De data wordt nu real time naar Bol gestuurd.

Net als bij de feeds moet je bij marketplaces ook de juiste data sturen. Dit heeft niet kolommen, maar. Net als bij de de feeds moet je de juiste koppelingen liggen en eventueel je data aanpassen met rules.

Channable zorgt regelmatig voor nieuwe koppelingen met andere sites. Houd dit su in de gaten en anders kan je of zelf een feed maken of op de roadmap voor Channable zetten

Dit is nog maar de basis wat je allemaal kunt in Channable. Want je kan de data ook nog bewerken of extra data inladen zoals conversie. Wil jij weten wat Channable voor meerwaarde voor jou kan zijn? Als Channable partner weten wij alles met het opzetten van de feeds en het verreiken van data.