In 2023 werd Demand Gen geïntroduceerd als een nieuwe campagnetype binnen Google Ads. Demand Gen wordt ook gezien als de opvolger van Discovery Ads. Met een Demand Gen wordt de AI van Google weer optimaal gebruikt. In veel opzichten lijkt Demand Gen vele op Performance Max, maar er zijn toch een aantal andere mogelijkheden. In dit artikel leggen wij uit wat Demand gen is, hoe je een campagne opzet en geven wij nog een aantal praktische tips.
Met een Demand Gen campagne richt je op potentiële klanten die nog wat hoger in de funnel zitten. De klanten hebben wel interesse, maar zijn nog niet direct tot aankoop toe. In vergelijking met een Performance Max campagne, focus je met Demand Gen ook op andere Google kanalen. YouTube, Display en Gmail zijn namelijk de kanalen waar je vooral op focust. Bij PMax is dat dan vooral Search en Shopping. Demand Gen is dus een goede toevoeging in jouw Google Ads strategie om op alle mogelijke Google kanalen te adverteren voor nog meer zichtbaarheid.
Nu is het tijd om een Demand Gen campagne te gaan opzetten. De campagne bestaat uit verschillenden onderdelen en instelling namelijk campagne, advertentiegroep en advertentie. Per onderdeel leggen wij uit wat is het en wat de mogelijkheden zijn.
Allereerst moet je een campagne aanmaken. Kies bij campagnetype voor “Genereren van vraag”. Vervolgens zie je onderstaande instellingen verschijnen. Wat nu vooral belangrijk is, is of je kiest om een productfeed te koppelen. Doe je dit wel of niet? Het heeft straks gevolgen in de keuze van de type advertenties. Bij conversiedoelen heb je de keuze uit Conversie, klikken en conversiewaarde. Kies ook hier wat het doel is van de campagne. Kies je voor conversies of conversiewaarde, dan moet je daarna de gewenste CPA of ROAS instellen. Heb je meerde conversiedoelen? Zorg ervoor dat je de juiste conversiedoel selecteer! Andere instellingen zoals taal en land spreken voor zich.
De campagne is opgezet, nu is het tijd voor ene advertentiegroep. In een campagne kan je meerdere advertentiegroepen opzetten. Zo kan je per productgroep/merk een aparte advertentiegroep aanmaken. Heb je een koppeling met Merchant Center gemaakt, dan kan je dus ook de producten selecteren die van toepassing zijn. Verder is het van belang op de juiste doelgroep aan te maken. Je kan bijvoorbeeld al de doelgroepen gebruiken die je voor je PMax campagne hebt aangemaakt.
Nu is het tijd om advertenties te gaan aanmaken. Bij de campagne instellingen gaven wij al aan dat het koppelen van het Merchant Center account gevolgen heeft. Ga je dus gebruikt maken van de productfeed, dan heb je de keuze uit andere advertenties als je dat niet doet. Hieronder heb je een overzicht van advertentietype als je wel of niet de productfeed gaan gebruiken.
Heb je Merchant Center gekoppeld en wil je adverteren met de producten? Dan kies je voor een productadvertentie. Bij het opzetten van deze advertentie hoef je niet heel veel in te stellen. Je moet namelijk maar één kop en één beschrijving invullen. Kies eventueel een call to action. Vervolgens geef je jouw bedrijfsnaam op en voeg je jouw logo toe. Dan ben je in principe al klaar! Eventueel kan je nog een afbelding of video toevoegen.
Een beeld advertentie is een krachtige uiting oim de interesse te kweken. Bij het opzetten van een single ads image kan je verschillende afbeeldingen uploaden. Vervolgens kan je ook verschillende koppen en beschrijvingen opgeven. De Google AI gaat vervolgens aan de slag om de verschillende afbeeldingen, koppen en beschrijvingen te testen om uiteindelijke de beste combinaties weer te geven.
Heb je YouTube video’s die j wilt gebruiken ter promotie, dan kan je die hier instellen Selecteer welke video’s je wilt gebruiken en voeg vervolgens ook hier een aantal verschillende koppen en beschrijvingen toen. Heb je geen video? Dan is dat ook geen probleem! Klik op +Video en druk op de knop Maken. Vervolgens doorloop je een aantal stappen, waaronder het selecteren van afbeeldingen en teksten, en aan het eind is jouw video klaar voor gebruik!
Een advertentieformaat die nieuw in Google Ads is, is een carrousel advertentie. In Meta wordt deze al veelvuldig gebruikt, maar deze opzet is nu dus ook in Google Ads mogelijk. Schrijf een aantal koppen en beschrijvingen. Vervolgens ga je “Kaarten’ maken. Je kan bijvoorbeeld voor ieder merk of productgroep een kaart maken
Er zijn diverse voorwaarden voor het maken van deze advertenties, zoals maximaal aantal tekens of minimum grootte van de afbeeldingen. Kijk op Google site met alle Demand Gen specificaties voor alle voorwaarden.
Dus jij wilt jouw eerste eerste Demand Gen campagne live gaan zitten? Je weet nu in ieder geval hoe het moet, maar een aantal tips zijn wel handig. Hieronder een aantal tips als je net begint met Demand Gen.
Wil jij ook beter presterende Demand Gen campagnes en ben jij opzoek naar een specialistisch SEA Bureau? Neem dan nu contact met ons op en wij zorgen voor winstgevende SEA campagnes.