Performance Max inzetten op basis van jouw verkoopdata
Het is gelukt om je producten in Merchant Center te krijgen en jouw eerste Google Shopping of Performance Max campagne staat live. Maar je ziet dat de prestaties nog achter blijven. Om dit voor elkaar te krijgen moet je de productdata bereiken met extra data zoals verkoopdata. Dit kan bijvoorbeeld door deze data in Channable te zetten. Hierdoor kan je producten gaan segmenteren die jou nog meer omzet gaat opleveren of juist de ROAS verhoogt. Hier geven wij een aantal voorbeelden om je prestaties te verbeteren in Google Shopping
Productsegmentatie
Wat veel retailers en webshop-eigenaren al snel zijn, is dat slecht een selectie van al jouw producten een groot deel van jouw omzet bepaalt. De 20-80 regel die wij allemaal op school hebben geleerd, is voor een deel toepasbaar op jouw bedrijf. Je kan focussen op 80% van jouw producten die niet bij na niet verkopen. Of op de 20% die al wel goed verkopen. Wij adviseren altijd om eerst op het aanbod te richten dat nu al goed verkoopt, het is namelijk makkelijker om 1 extra product te verkopen die al 10 keer is verkocht, dan een product dat nog nooit is verkocht.
Data koppelen
Voordat je echt aan de slag gaat met productsegmentatie, moet je de order data koppelen. De meest ‘makkelijke’ komt uit GA4 en uit Merchant Center. Beide databronnen kan je in Channable inladen. Voor een webshop heb je dan de belangrijkste verkopen ingeladen om vervolgens te gaan segmenteren.
Externe data koppelen
Het wordt al een stuk moeilijker als je andere data wilt inladen, denk dan bijvoorbeeld aan verkopen buiten de webshop om. Het is mogelijk om externe data via bijvoorbeeld een spreadsheet in Channable te koppelen. Bijvoorbeeld de verkopen van het product over de afgelopen 90 dagen. Zorg er wel voor dat je de sku velden juist met elkaar koppelt. Dit is namelijk het veld waar je verkoopdata mee toevoeg.
Producten segmenteren
Er zijn verschillende methodes die je kan gebruiken. Tevens zijn er verschillende labels. Sommige hebben er 4 en andere gaat tot wel 8 labels. Het gaat er om dat jij producten gaat categoriseren/labeleren. Je kiest 2 assen, bijvoorbeeld klikken en conversies. Er zijn verschillende tools die dit voor jou doen. Wij pakken nu Channable als voorbeeld.
Op basis van deze gegevens worden jouw producten automatisch in een bucket geplaatst. Jouw producten krijgen nu een label mee. In totaal zijn er 4 labels: Invisibles, Underperformers, Potentials en Stars. Deze labels kan je nu in een custom label kolom plaatsen in jouw Google Shopping feed.
Het inzetten van labels op basis van verkoopdata in jouw PMax strategie
Leuk al die labels, maar wat moet ik nu gaan doen? Dat is een terechte vraag en daarom leggen wij uit welke strategie je nu kan toepassen.
De eerste stap die je moet doen is om een aparte PMax campagne op te zetten voor al jouw stars producten. Maak vervolgens nog verschillende itemgroepen aan dat jij goed vindt, dus merk, categorie, etc. Dit kan je in de Google Ads interface doen of via Channable PPC. De ROAS die je dan kan instellen is dan de gewenste ROAS of daar net iets onder. Deze producten wil je namelijk keihard pushen of meenemen in de remarketing.
De potentials wil je ook zichtbaar zijn. Ze zorgen wel voor wat conversies maar te weinig. Net als bij de stars maak je hier een campagne voor aan met verschillende itemgroepen. De ROAS is wel hoger dan je doelstelling. De 2 belangrijkste labels hebben nu iedere een aparte Performance Max campagne.
Last but not leest de labels underperformers en invisibles . Hiervoor zijn 2 opties. Helemaal niet meer adverteren of een campagne met een laag budget. Wij denken dat je deze producten nog wel een kans moet geven, want tijden kunnen veranderen. Het zoekgedrag kan veranderen, maar bijvoorbeeld ook de interesses van de klant. Zo kunnen deze producten uiteindelijk ook weer stars worden.
Heb jij nog moeite om Google Ads te beheren en Performance Max op een goede manier te gebruiken? Neme dan contact met ons op en wij zorgen voor meer omzet. ADoptimizr: Boosting Online Sales.