09jan, 2024

Zodra je gaat starten met Google Ads, wil je ook weten waar je klanten op zoeken. Door middel van de zoekwoordenplanner (keywordplanner) van Google kan je heel eenvoudig achterhalen welke zoekwoorden interessant zijn. Je kan starten met je eigen site (of een concurrent) en vervolgens krijg je een hele lijst met zoekwoorden met daarachter de zoekvolumes. Nu weet je waar veel en weinig op gezocht wordt, maar hoe kan je ervoor zorgen dat je op deze zoekwoorden wordt gevonden of juist niet. Hieronder leg ik uit  hoe je ervoor zorgt dat je op sommige zoekwoorden niet wordt gevonden.

Wat zijn uitsluitingszoekwoorden?

Met uitsluitingszoekwoorden kan je zoekwoorden toevoegen waar je niet op gevonden wilt worden. Door gebruikt te maken van uitsluitingszoekwoorden zorg je ervoor dat je account gezond en efficiënt wordt. Je kan namelijk zoekwoorden uitsluiten die niet renderen of waarmee je niet geassocieerd wilt worden. Net als bij het opzetten van zoekwoorden, kan je bij uitsluitingszoekwoorden gebruik maken van de 3 verschillende type zoekwoorden. Dit maakt het eenvoudig op specifiek zoekwoorden uit te sluiten of juist heel breed. Het toevoegen van uitsluitingszoekwoorden moet dus een onderdeel zijn van jouw Google Ads strategie en optimalisaties.

Uitsluitingszoekwoorden vinden

Je kan uitsluitingszoekwoorden vooraf en achteraf vinden en toepassen. Vooraf kan je doen door middel van een zoekwoordenonderzoek. Je gaat dus onderzoeken welke zoekwoorden voor jou interessant zijn, maar in de lijst komen ook zoekwoorden voor die juist niet interessant zijn. Deze zoekwoorden kan je bijvoorbeeld bewaren in een excell bestand omd ie later uit te sluiten in een campagne.

Heb je al een campagne aanstaan en wil je weten op welke zoekwoorden jij wordt gewonden? Dan kan je een zoektermen rapport maken. Zit je in een een search campagne ga dan naar Zoekwoorden en klik vervolgens op zoektermen. Vervolgens zie je onderstaand overzicht. Die kan je ook doen op advertentiegroepniveau.

Uitsluitingszoekwoorden toevoegen

Je kan uitsluitingszoekwoorden op verschillende niveaus toevoegen. Namelijk op account-, campagne- en advertentiegroepniveau. Daarnaast zijn er ook meerdere mogelijkheden. Hieronder leggen wij het uit.

Niveaus

Allereerst kan je zoekwoorden op verschillende niveaus uitsluiten. Je kan een zoekwoord uitsluiten voor heel het account. Bijvoorbeeld als jij geen tweedehands producten verkoopt, dan wil je wellicht nooit vindbaar zijn als met zoekt op een zoekterm met tweedehands.

Echter kan het zijn dat je wel op sommige momenten wel zichtbaar wilt zijn op tweedehands. Bijvoorbeeld als met daar wel op zoekt en uiteindelijk converteert. Je kan deze zoekwoorden ook uitsluiten op campagne niveau o in een advertentiegroep.

Mogelijkheden

Er zijn verschillende mogelijkheden van zoekwoorduitsluitingen. Net als bij reguliere zoekwoorden kunnen uitsluitingszoekwoorden verschillende matchtypes hebben, zoals breed, woordgroep en exact. Zorg ervoor dat je het juiste matchtype selecteert op basis van je specifieke behoeften. Exacte uitsluitingen zorgen bijvoorbeeld voor een strikte filtering, terwijl bredere matchtypes een ruimere selectie uitsluit.

Vervolgens kan je kiezen om de zoekwoorden uit te sluiten in de desbetreffende campagne of een lijst te maken met alle zoekwoorden die je wilt uitsluiten. Je kan dan kiezen voor uitzonderingslijsten voor zoekwoorden aanmaken. Om dit te doen ga je naar Tools en instellingen -> Gedeelde bibliotheek -> en klik vervolgens op Uitzonderingslijsten voor zoekwoorden. Je kan hier maximaal 20 lijsten maken en iedere lijst mag maximaal 1.000 zoektermen bevatten. Deze lijsten kan je dan vervolgens koppelen aan jouw campagnes.

Wil je geen lijst maken, dan kan dat ook. Ga dan naar jouw account, campagne of advertentiegroep en gaan dan naar zoekwoorden en kies voor zoektermen. Nu kan je de zoektermen uitsluiten die niet relevant zijn. Let wel op dat je wel kiest voor de juist matchtype zoals breed, woordgroep en exact.

Doe regelmatig een check

Het zoeklandschap evolueert voortdurend en daarom is het belangrijk om je lijst met uitsluitingszoekwoorden regelmatig te evalueren en bij te werken. Nieuwe trends, productlijnen of zoektermen kunnen opkomen en je wilt ervoor zorgen dat je advertenties relevant blijven. Check dus regelmatig jouw lijst met uitsluitingszoekwoorden om te kijken of die nog wel van toepassing zijn.

Hulp Nodig?

Wil jij ook beter presterende campagnes en ben jij opzoek naar een echte Google Ads specialist? Neem dan nu contact met ons op en wij zorgen voor winstgevende Google Ads campagnes.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *