15feb, 2024

Google Ads optimaliseren: Waar moet je opletten en nog een aantal tips

Jouw Google Ads campagnes staan live en de eerste bezoeken en conversies komen binnen. Maar nu begint pas het echte werk, namelijk het optimaliseren van jou Google Ads campagnes. Maar ja, waar moet je nu beginnen met optimaliseren? Om dit voor jou wat duidelijker te maken, hebben wij een een aantal optimalisaties opgesteld inclusief een tips! Veel succes met optimaliseren!

Waar moet je mee starten met Google Ads optimalisaties?

Allereerst moet je een doel hebben. Zonder doel is er ook geen reden om te optimaliseren. Het doel is cruciaal voor de optimalisaties. Bij het opstellen van jouw campagnes moet je dit al duidelijk hebben. Gaat het dus om het aantal conversies? Wil je juist meer omzet? Of nog beter, wat is de marge en dus POAS?

Als je dit van te voren hebt opgesteld, is dit jouw eerste doel om te behalen. Behaal je het doel niet, dan moet je eerst kijken of het doel wel realistisch is. Zo ja, dan moet je de Googel Ads campagnes aanpassen. Heb je het doel al behaald. Dan komt nu het punt om weer nieuwe doelen te stellen. Dus nog meer conversies of een hogere ROAS? Of misschien wel uitbreiding in het assortiment.

Hoe ga je nu Google Ads optimaliseren?

En nu wil je de Google Ads campagnes optimaliseren. Wij hebben 10 gouden tips opgesteld om de Adwords campagnes te optimaliseren.

10 Google Ads optimalisatie tips

1. Zorg voor een duidelijk en concreet doel

Zonder doel heb je natuurlijk geen stip aan de horizon en doe je maar wat. Denk dus goed na wat je met Google Ads wil bereiken. Zodra je concrete doelen hebt opgesteld, kan je aan de slag om de campagnes op te gaan zetten

2. Meet de juiste conversies

In het vorige punt hadden wij het over doelen. Nu wil je de doelen natuurlijk ook meten in Google Ads. Het is daarom van belang dat je de juiste conversie tracking opstelt. Hierdoor kan jij jouw doelen nastreven en Googel Ads optimaliseren.

3. Duidelijk en overzichtelijk accountstructuur

Overzicht en structuur is heel belangrijk in jouw Google Ads account. Vooral om snel te zien welke campagnes het goed doen en welke juist aandacht nodig hebben. Zorg er dus voor dat je ene duidelijke opbouw maak. Zo kan je per campagnetype een bepaald cijfer geven of vermeld je ook het land of productgroep in de naam.

4. Gebruik negatieve zoekwoorden

Het start meestal allemaal met een goed zoekwoordenonderzoek. Uit dit onderzoek komen allemaal interessante zoektermen die je kan gebruiken in jouw campagnes. Maar het is net zo belangrijk om deze zoekwoorden uit te sluiten. Zorg er dus voor dat je uitslutingszoekwoorden gaat toevoegen in jouw campagnes.

5. Focus op de belangrijkst producten/categorieën

Heb je verschillende en producten en diensten? Ga dan eerst focussen op 1 of 2. Optimaliseer deze categorieën en diensten en ga daarna de winst herinvesteren in de andere categorieën.

6. Voeg alle items toe, mimimaal 3 verschillende items

Item (extensies) zijn zeer belangrijk in Google Ads. Het toevoegen van diverse items zorgt voor betere zichtbaarheid, maar kan ook de CPC kosten verlagen. Door veel items toe te voegen krijg je een beter kwaliteitsscore, waardoor de CPC kosten kunnen dalen met behoud van positie!

7. Zorg voor een geoptimaliseerde landingspagina

Een goede advertentie is natuurlijk heel belangrijk, maar een goede landingspagina net zo! Zorg er dus ten eerste voor een relevante landingspagina. De bezoekers moeten dus niet direct weg gaan op de pagina. Zorg dus voor goede content en een een juiste call to action.

8. Gebruik de juiste biedstrategie

Het is heel cruciaal op de juiste biedstrategie te gebruiken in jouw Google Ads campagnes voor optimalisaties. Een verkeerde biedstrategie kan al snel leiden voor hoge kosten en lage conversies, waardoor Google Ads niet goed wordt geoptimaliseerd. Per campagnetype zijn verschillende mogelijkheden. Ga niet gelijk voor zeer strakke en scherpe instellingen, maar gebruik de eerste maand om date te verzamelen.

9. Start met retargeting

Ene Google Ads account zonder een retargeting campagne kan niet bestaan. Zorg er eerst voor dat je Consent Mode V2 hebt ingesteld, zodat je dit mag doen. Een voordeel van een retageting campagne is dat je ook bezoekers retarget die via andere kanalen op je site zijn geweest. Dit kan de prestaties van jouw Google Ads campagnes verder verbeteren.

10. Blijf testen

De laatste optimalisatie is een van de belangrijkste Google Ads optimalisaties. BLIJF TESTEN! Het opstellen en instellen van de campagnes, biestrategieën, biedingen, structuur, etc. is nog maar het begin. Google Ads blijft veranderen, maar ook het zoekgedrag van jouw klanten verandert continu. Blijf dus regelmatig nieuwe dingen testen.

Extra tips

Hieronder nog een aantal optimalisaties

  • Stel realistische doelen. Het is altijd leuker als je doelen haalt, dan dat je die nooit haalt
  • Denk groot, maar begin klein. De meeste willen gelijk heel de wereld veroveren. Start klein want kleine stappen zetten makkelijker dat een reuzensprong
  • Verbreed je kennis. Volg personen/bedrijven die specialist zijn in specifieke kanalen. Dit geeft jou ook weer inspiratie

Hulp Nodig?

Wil jij ook beter presterende Google Ads campagnes en wil jij ads uitbesteden aan een specialist? Neem dan nu contact met ons op en wij zorgen voor winstgevende Google Ads campagnes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *