06sep, 2023

Jouw website of webshop staat live en nu wil jij jouw website gaan promoten. Daar zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden voor en vaak wordt er gestart met online adverteren (SEA). Maar ga je dit zelf doen of moet je dit gaan uitbesteden? Wij belichten alle voor- en nadelen van het uitbesteden van SEA of dat je dit zelf gaat doen.

Met SEA kan je grote stappen zetten in het verhogen van jouw bekendheid en niet heel onbelangrijk meer conversies. Met SEA ga je adverteren in zoekmachines. Iedere zoekmachine heeft de mogelijkheid om een advertentie te plaatsen. Vrijwel iedereen gaat eerst starten met Google Ads en vervolgens kan je ook starten met Microsoft Ads. Nu is het de vraag ga je dit zelf doen of ga je dit uitbesteden?

SEA uitbesteden Online Marketing Bureau

De eerste optie die uiteindelijk veel bedrijven kiezen, is SEA uit te besteden aan een online marketing bureau. Naast alleen SEA worden er dan ook andere kanalen uitbesteed zoals, seo, email en marketplaces. Daarnaast zijn er ook bureaus die zich alleen richten op SEA. Kies je voor een SEA bureau, dan weet je zeker dat er specialisten op jouw account zitten en is het bedrijf hier ook op ingericht.

Maar wat zijn de voor- en nadelen om SEA uit te besten aan een bureau?

Voordelen

  • Veel kennis in huis
  • Snel kunnen opschalen
  • Direct aan de slag
  • Vaak meer kennis dan alleen SEA
  • 1 contactpersoon voor alle online marketing

Nadelen

  • Een starter kan met jouw campagnes aan de slag, wat niet altijd de beste keus is
  • Hoog uurtarief/kosten
  • Niet alles meer zelf in de hand

SEA uitbesteden Freelancer

Je hoeft niet direct met een (groot) online marketing bureau in zee te gaan. Soms is het juist goed om een samenwerking aan te gaan met een freelancer. En dan maakt het niet uit of je een klein of groot budget hebt. Een SEA freelancer of SEA specialist doet niets andere dan het optimaliseren van SEA en heeft ook vaak jaren ervaring.

Wat zijn de voor- en nadelen om SEA uit te besten aan een freelancer?

Voordelen

  • Nauw contact
  • Volledige focus op jouw account(s)
  • Heeft meestal jaren ervaring
  • Uurtarief/kosten is vaak iets voordeliger dan bij een bureau

Nadelen

  • Bij uitbreiding naar andere kanalen, moet je vaak een andere freelancer inschakelen.
  • Vol=vol, dat wil zeggen dat er niet altijd ruimte is voor opschaling
  • Contact onderhouden van verschillende freelancers, zodra je meerdere kanalen gaat uitbesteden

SEA Zelf doen

Dan is er natuurlijk ook de mogelijkheid om SEA zelf te beheren en optimaliseren. Heb je een groot bedrijf dat kan je iemand op de loonlijst zetten die zich volledig focust op SEA of online marketing. Maar ben je zelfstandig, dan kan je het ook zelf gaan doen.

Wat zijn de voor- en nadelen om SEA zelf te doen?

Voordelen

  • Jij houdt alles in eigen beheer
  • Je kan snel schakelen als er acties zijn
  • Er zijn geen externe kosten

Nadelen

  • Alleen visie vanuit het bedrijf, geen andere invalshoeken
  • Als zelfstandig heb je minder tijd over voor andere zaken

Conclusie

Uiteindelijk moet je een keuze maken wat je wilt uitbesteden en wat je in eigen beheer gaat doen. Het is goed om alle opties te onderzoeken, maar voor een deel is het ook een gevoels- en vertrouwenskwestie. Alle opties hebben voor- en nadelen. Voordat je een keuze gaat maken om SEA zelf te gaan doen of SEA gaat uitbesteden, moet je alle opties naast elkaar leggen. Als je het gaat uitbesteden zijn de kosten dan op uurbasis of is er een sea pakket? En welke andere externe tools moet je nog aanschaffen om SEA echt succesvol in te zetten? Dit geeft jou een goed overzicht van alle opties om zo een weloverwogen keuze te maken.

Wil jij SEA uitbesteden? Dan kunnen wij jou uiteraard bij helpen!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *